آموزش شبکه, مقالات کامپیوتری

بررسی سخت افزار در لینوکس

اطلاعات سخت افزار در Linux

نحوه بررسی جزئیات سیستم و اطلاعات سخت افزار در Linux

آیا می خواهید در مورد مشخصات سیستم خود اطلاعات دقیق کسب کنید؟ خوشبختانه ، لینوکس چندین دستور برای کمک به شما دارد.

آگاهی از مشخصات سخت افزاری سیستم شما مهم است زیرا تعیین می کند که آیا کامپیوتر شما از برخی برنامه های نرم افزاری و بازی ها را پشتیبانی می کند یا خیر ؟ . اگر می خواهید کامپیوترخود را به روز کنید ، بسیار مهم است که بدانید در حال حاضر چه نوع سخت افزاری دارید تا بتوانید بسته به نیاز خود تعیین کنید که کدام قسمت ها را ارتقا دهید.

این راهنما برخی از مهمترین دستورات را برای مشاهده مشخصات سخت افزاری کامپیوتر در سیستم عامل لینوکس به شما نشان می دهد.

اطلاعات CPU

واحد پردازش مرکزی (CPU) یکی از مهمترین قطعات سخت افزاری سیستم شماست. وظیفه اصلی آن پردازش دستورالعمل های منطقی و ریاضی است.

دستور lscpu به شما یک نمای کلی از اطلاعات پردازنده سیستم و واحدهای مختلف آن می دهد. برخی از اطلاعات مهم نمایش داده شده توسط دستور lscpu شامل اطلاعات در مورد برندCPU ، معماری پردازنده ، قابلیت مجازی سازی CPU و تعداد هسته های پردازنده شما می باشد.

دستور زیر را برای لیست کردن اطلاعات پردازنده در سیستم خود اجرا کنید:

اطلاعات سخت افزار در Linux

حافظه دسترسی تصادفی (RAM)

حافظه دسترسی تصادفی یا حافظه اصلی وظیفه ذخیره اطلاعات متغیر برنامه های در حال اجرا روی سیستم شما را بر عهده دارد. RAM یک نوع حافظه فرار است ، به این معنی که هنگام خاموش کردن یا راه اندازی مجدد سیستم ، داده های موجود در آن پاک می شوند.

از دستور زیر برای مشاهده میزان حافظه موجود در سیستم و میزان فعلی استفاده شده استفاده کنید.

اطلاعات سخت افزار در Linux

به غیر از دانستن میزان حافظه ، ممکن است بخواهید بدون باز شدن کیس ، تعداد اسلات حافظه خود را بدانید ، این مهم است اگر می خواهید RAM اضافی نصب کنید یا به راحتی حافظه خود را ارتقا دهید.

با استفاده از دستور dmidecode تعداد اسلات های حافظه موجود در سیستم و میزان حافظه RAM هر اسلات را بشناسید. دستور dmidecode اطلاعات سخت افزاری را از جداول DMI می خواند.

اطلاعات سخت افزار در Linux

خروجی زیر نشان می دهد که این کامپیوتر دارای دو اسلات حافظه است و هر اسلات دارای تراشه حافظه حدود ۴ گیگابایت است.

اطلاعات سخت افزار در Linux

برای مشاهده سایر اطلاعات سیستم مانند BIOS ، پردازنده ، شماره سریال و غیره می توانید از دستور dmidecode استفاده کنید ، برای گزینه های بیشتر به صفحات man dmidecode نگاه کنید.

برای پیدا کردن اطلاعات در مورد حداکثر میزان RAM که کامپیوتر شما می تواند در آن قرار دهد:

اطلاعات سخت افزار در Linux

دیسک سخت و دستگاه های جانبی (Hard Disk)

برخلاف حافظه دسترسی تصادفی که اطلاعات را به طور موقت ذخیره می کند ، دیسک سخت شما اطلاعات ذخیره شده را نگه می دارد. داده های ذخیره شده در دیسک سخت شما حتی اگر کامپیوتر خاموش یا راه اندازی مجدد شود ، در دسترس باقی می ماند.

از دستور df برای مشاهده میزان مصرف فعلی دیسک ، از جمله تعداد پارتیشن ها و فضای دیسک رایگان موجود ، استفاده کنید. گزینه -h داده ها را در قالبی قابل خواندن برای انسان ارائه می دهد.

اطلاعات سخت افزار در Linux

خروجی دستور سیستم فایل مورد استفاده ، اندازه پارتیشن ، میزان ذخیره سازی استفاده شده و محل پارتیشن نصب شده را نشان می دهد.

اطلاعات سخت افزار در Linux

از دستور fdisk برای بدست آوردن اطلاعات دقیق تر در مورد تعداد بخشها ، اندازه آنها ، نوع سیستم فایل و ورودی های جدول پارتیشن استفاده کنید.

کارت شبکه

کارت شبکه یک دستگاه سخت افزاری است که به کامپیوتر شما اجازه می دهد به سایر دستگاه های شبکه متصل شود. برای مشاهده اطلاعات مربوط به کارت شبکه سیستم خود ، دستور زیر را تایپ کنید:

اطلاعات سخت افزار در Linux

خروجی نشان می دهد که این سیستم هم از رابط بی سیم و هم از نقطه اتصال سیم اترنت برخوردار است. علاوه بر این ، سایر جزئیات اتصال شبکه ذکر شده است.

بررسی اجمالی سخت افزار

بعضی اوقات ممکن است بخواهید یک مرور کلی روی کل سخت افزار سیستم خود داشته باشید. برای این کار از دستور lshw استفاده کنید.

اطلاعات سخت افزار در Linux

اطلاعات دقیق مربوط به پیکربندی سخت افزار سیستم شما را استخراج و خروجی می دهد. این دستور اطلاعات مربوط به پردازنده ، گرافیک ، صدا ، شبکه ، درایوها ، پارتیشن ها ، سنسورها ، سرعت گذرگاه و غیره را لیست می کند

دستور lshw گزینه های زیادی برای محدود کردن خروجی یا هدف قرار دادن فقط دستگاه های سخت افزاری خاص دارد. از صفحات man برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد و گزینه های آن استفاده کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید