آموزش کامپیوتر, مقالات کامپیوتری

تفاوت APU ، CPU ، GPU در چیست؟

تفاوت  APU ، CPU ، GPU  در چیست؟

تفاوت APU ، CPU ، GPU در چیست؟

وقتی زمان خرید کامپیوتر جدید شما فرا رسیده است ، دانستن تفاوت بین CPU ، GPU ، APU یک مزیت قابل توجه است. حتی می تواند در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه شما شود. این سه فناوری اغلب گروه بندی می شوند اما نقش های جداگانه ای دارند. دانستن عملکرد هر یک و اینکه آیا شما ممکن است به آن نیاز داشته باشید یا نه  بسیار مهم است.

واحد پردازش مرکزی CPU

تفاوت APU ، CPU ، GPU در چیست؟

واحد پردازش مرکزی یا CPU ، مغز اصلی کامپیوتر است. در کامپیوتر های اولیه ، پردازنده مرکزی در چندین تراشه پخش می شد. با این حال ، برای بهبود کارایی و کاهش هزینه های تولید ، CPU اکنون در یک تراشه قرار دارد. از این پردازنده های کوچکتر به عنوان ریز پردازنده نیز یاد می شود.

پردازنده مرکزی پردازش های اصلی کامپیوتر شما را انجام می دهد. دستورالعمل های ذخیره شده در RAM دستگاه شما برای اجرا به CPU ارسال می شود. این یک سیستم سه بخشی است که از مراحل Fetch ، Decode و Execute تشکیل شده است. به طور کلی ، این به معنای دریافت ورودی ها ، درک موجودیت آنها و ایجاد خروجی مطلوب است.

با استفاده از این ، CPU شما از بارگذاری سیستم عامل ، باز کردن برنامه ها و حتی انجام محاسبات صفحه گسترده به همه چیز کمک می کند. عملیات سنگین مانند بازی های ویدیویی بیشترین بار را بر روی پردازنده شما می گذارد.

CPU ها در انواع مختلفی از تراشه های تک هسته ای کم مصرف تا هسته های با کارایی بالا در دسترس هستند. اینتل از فناوری Hyper-Threading خود برای ایجاد یک پردازنده مرکزی چهار هسته ای به عنوان یک هسته هشت هسته ای استفاده می کند. این به شما کمک می کند تا بیشترین قدرت و کارایی را از پردازنده خود بگیرید.

واحد پردازش گرافیک GPU

تفاوت APU ، CPU ، GPU در چیست؟

با وجود تمام پیشرفت های انجام شده با پردازنده ها ، آنها هنوز هم کمبودهایی دارند. یعنی گرافیک. CPU ورودی ها را می گیرد و به صورت خطی کار می کند . با این حال ، پردازش گرافیک به پردازش همزمان چندین داده نیاز دارد. واحد پردازش گرافیک (GPU) فشار در پردازنده را کاهش می دهد و عملکرد فیلم شما را بهبود می بخشد.

بیشتر کامپیوتر ها و لپ تاپ ها به CPU و GPU مجهز هستند اما همیشه اینطور نیست. بعضی اوقات ، به خصوص در سیستم های ارزان تر ، کامپیوتر شما به جای پردازنده گرافیکی اختصاصی ، از گرافیک یکپارچه برخوردار است.

هر دو پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی عملکردهای مشابهی را انجام می دهند ، اما نحوه عملکرد آنها متفاوت است. ساختار موازی GPU به طور خاص برای هدف آن سازگار است. این به واحد کمک می کند تا میلیاردها محاسبه در ثانیه را که برای بازی و پخش فیلم مورد نیاز است ، به دست آورد. GPU غالباً روی یک کارت گرافیک جداگانه قرار دارد که دارای رم مخصوص به خود نیز می باشد.

واحد پردازش سریع APU

تفاوت APU ، CPU ، GPU در چیست؟

برای کاهش اندازه فیزیکی و هزینه های تولید ، تولیدکنندگان راه هایی برای ترکیب قطعات الکترونیکی بر روی تراشه های تک پیدا کرده اند. آخرین تکرار این فناوری دستگاه های System-on-a-Chip (SoC) است. در این طراحی ، تمام وسایل الکترونیکی اصلی بر روی یک قالب قرار می گیرند. این امر باعث رشد دستگاههای محاسباتی ارزان قیمت و تلفن های هوشمند شد.

با این حال ، پیش تولید SoC واحد پردازش سریع یا APU بود. این واحدها CPU و GPU را روی یک تراشه واحد ترکیب کرده و یک واحد پردازش ترکیبی تشکیل می دهند. این نه تنها باعث کاهش هزینه می شود ، بلکه باعث بهبود کارایی نیز می شود. به حداقل رساندن فاصله فیزیکی بین این دو ، انتقال سریعتر داده ها و افزایش کارایی را امکان پذیر می کند.

از آنجا که GPU ها برای سرعت محاسبه سریعتر بهینه شده اند ، پردازنده می تواند برخی کارها را به GPU بارگیری کند. در یک تنظیم جداگانه ، بهره وری حاصل از این تقسیم بار توسط فاصله فیزیکی و سرعت انتقال داده بین این دو تضعیف می شود. با این حال ، APU ترکیبی این دستاوردها را ممکن می کند.

با وجود این ، یک APU عملکرد مشابه CPU و GPU اختصاصی را ارائه نمی دهد. در عوض ، بهتر است به عنوان گامی بالاتر از گرافیک یکپارچه دیده شوند. این باعث می شود APU ها برای کسانی که می خواهند کامپیوتر های شخصی خود را به روز کنند ، یک قیمت مناسب ارتقا دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید