آموزش شبکه, مقالات کامپیوتری

آشنایی با تجهیزات شبکه

 آشنایی با تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه

دستگاه های سخت افزاری که برای اتصال کامپیوترها ، چاپگرها ، دستگاه های نمابر و سایر دستگاه های الکترونیکی در شبکه استفاده می شوند ، دستگاه های شبکه ای نامیده می شوند. این دستگاه ها داده ها را به روشی سریع ، ایمن و صحیح از طریق شبکه های مشابه یا مختلف انتقال می دهند.

تجهیزات شبکه

دستگاه های شبکه ممکن است بین شبکه ای یا درون شبکه ای باشند. برخی از دستگاه ها مانند کارت NIC یا اتصال RJ45 روی دستگاه نصب باشند ، در حالی که برخی از آنها بخشی از شبکه هستند ، مانند روتر ، سوئیچ و غیره. اجازه دهید جزئیات بیشتری از برخی از این دستگاه ها را بررسی کنیم.

مودم (Modem)

مودم دستگاهی است که کامپیوتر را قادر می سازد داده ها را از طریق تلفن یا کابل ارسال یا دریافت کند. داده های ذخیره شده در کامپیوتر دیجیتال است در حالی که یک خط تلفن یا سیم کابل فقط می تواند داده های آنالوگ را انتقال دهد.

تجهیزات شبکه

عملکرد اصلی مودم تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است. مودم ترکیبی از دو دستگاه است – تعدیل کننده و دمولاتور. مدولاتور هنگام ارسال داده توسط کامپیوتر ، داده های دیجیتالی را به داده های آنالوگ تبدیل می کند. دمولاتور وقتی سیگنال های داده آنالوگ را به کامپیوتر دریافت می کند ، به داده های دیجیتالی تبدیل می کند.

  1. انواع مودم

مودم را می توان به روش های مختلفی مانند جهتی که می تواند داده ها ، نوع اتصال به خط انتقال ، حالت انتقال و غیره را انتقال دهد ، دسته بندی کرد.

بسته به جهت انتقال داده ، مودم می تواند از این نوع باشد

Simplex – یک مودم Simplex می تواند داده ها را فقط در یک جهت انتقال دهد ، از دستگاه دیجیتال به شبکه (تعدیل کننده) یا شبکه به دستگاه دیجیتال (دمولاتور).

Half duplex- یک مودم نیمه دوبلکس توانایی انتقال داده ها در هر دو جهت را دارد اما فقط یک بار همزمان.

دو طرفه کامل – یک مودم دو طرفه کامل می تواند داده ها را به طور همزمان در هر دو جهت انتقال دهد.

اتصال RJ45

تجهیزات شبکه

RJ45 مخفف Registered Jack 45 است. اتصال RJ45 یک جک ۸ پینی است که توسط دستگاه ها برای اتصال فیزیکی به شبکه های محلی (LAN) مبتنی بر اترنت استفاده می شود. اترنت یک فناوری است که پروتکل های ایجاد LAN را تعریف می کند. کابل مورد استفاده برای شبکه های اترنت یک جفت پیچ خورده است و در هر دو انتهای آن پین های اتصال RJ45 وجود دارد. این پین ها به سوکت مربوطه دستگاه ها وارد می شوند و دستگاه را به شبکه متصل می کنند.

 کارت اترنت Ethernet Card

تجهیزات شبکه

کارت اترنت که با نام کارت رابط شبکه (NIC) نیز شناخته می شود ، یک جز hardware سخت افزاری است که توسط رایانه ها برای اتصال به شبکه اترنت و برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها از طریق شبکه استفاده می شود. اولین کارتهای اترنت در خارج از سیستم وجود داشتند و باید به صورت دستی نصب شوند. در سیستم های کامپیوتری مدرن ، این یک جز hardware سخت افزاری داخلی است. NIC دارای سوکت RJ45 است که کابل شبکه از لحاظ فیزیکی به آن وصل است.

سرعت کارت اترنت بسته به پروتکل هایی که پشتیبانی می کند ممکن است متفاوت باشد. کارت های اترنت قدیمی حداکثر سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه داشتند. با این حال ، کارت های مدرن از اترنت های سریع تا سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند. ظرفیت بعضی از کارتها حتی ۱ گیگابیت بر ثانیه است.

روتر Router

تجهیزات شبکه

روتر یک دستگاه سخت افزاری لایه شبکه است که در صورت پشتیبانی هر دو شبکه از پروتکل های یکسان ، داده ها را از یک LAN به شبکه دیگر منتقل می کند. بنابراین یک روتر معمولاً حداقل به دو LAN و ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل است. داده های خود را به صورت بسته هایی دریافت می کند که فریم های داده با آدرس مقصد اضافه شده است. روتر همچنین سیگنال ها را قبل از انتقال تقویت می کند. به همین دلیل به آن تکرار کننده نیز می گویند.

جدول مسیریابی   Routing Table

یک روتر جدول مسیریابی خود را می خواند تا بهترین مسیر موجود برای بسته را برای رسیدن سریع و دقیق به مقصد تعیین کند. جدول مسیریابی ممکن است از این دو نوع باشد – Static – در یک جدول مسیریابی ثابت مسیرها به صورت دستی تغذیه می شوند. بنابراین فقط برای شبکه های بسیار کوچکی که حداکثر دو تا سه روتر دارند مناسب است.پویا – در یک جدول مسیریابی پویا ، روتر از طریق پروتکل ها با روترهای دیگر ارتباط برقرار می کند تا تعیین کند که کدام مسیرها رایگان هستند. این برای شبکه های بزرگتر مناسب است که ممکن است تغذیه دستی به دلیل تعداد زیادی روتر امکان پذیر نباشد.

Switch

تجهیزات شبکه

سوییچ یک دستگاه شبکه است که سایر دستگاه ها را از طریق کابل های LAN‌به  شبکه های اترنت متصل می کند. این روش برای دریافت ، ذخیره و ارسال بسته های داده در شبکه از روش سوئیچینگ بسته استفاده می کند. سوئیچ لیستی از آدرس های شبکه همه دستگاه های متصل به آن را حفظ می کند.

با دریافت یک بسته ، آدرس مقصد را بررسی می کند و بسته را به درگاه صحیح منتقل می کند. قبل از ارسال ، بسته ها از نظر برخورد و سایر خطاهای شبکه بررسی می شوند. داده ها در حالت دوبلکس کامل منتقل می شوند

سرعت انتقال داده در سوئیچ ها می تواند دو برابر سایر دستگاه های شبکه مانند هاب هایی باشد که برای شبکه سازی استفاده می شوند. زیرا سوئیچ حداکثر سرعت خود را با تمام دستگاه های متصل به آن تقسیم می کند. این امر به حفظ سرعت شبکه حتی در هنگام بازدید زیاد کمک می کند. در حقیقت ، سرعت داده های بالاتر در شبکه ها با استفاده از چندین سوئیچ حاصل می شود.

کارت Wi-Fi

از فناوری Wi-Fi برای دستیابی به اتصال بی سیم به هر شبکه استفاده می شود. کارت Wi-Fi کاردی است که برای اتصال بی سیم هر دستگاه به شبکه محلی استفاده می شود. منطقه فیزیکی شبکه که از طریق Wi-Fi به اینترنت دسترسی دارد ، Wi-Fi hotspot نامیده می شود. نقاط داغ را می توان در خانه ، اداره یا هر مکان عمومی ایجاد کرد. خود هات اسپات ها از طریق سیم به شبکه متصل می شوند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید