سیستم
۳ دلیل برای استفاده از بخش Reliability Monitor (مراقبت مطمئن) در سیستمها؟
ویندوز هرگز یک سیستم عامل کاملی نبوده و همواره مشکلاتی را، از قبیل آپدیت شدن و سیستم… با خود به همراه داشته است. کاربران گاهی در برخورد با این مشکلات، به نتیجه و راهحل مناسب دست نمییابند و در نهایت ویندوز خود را به طور کامل حذف و دوباره نصب میکنند. در برخی موارد نیز به جای یافتن راهحلی برای برطرف کردن مشکلات، سیستم و کامپیوتر خود را عوض میکنند. در راستای برطرف کردن مشکلات ویندوز، تامنت در این مقاله قصد دارد تا شما را با یک ویژگی جالب و پرکاربرد به نام Reliability Monitor یعنی مراقبت مطمئن، آشنا کند. این ویژگی ویندوز به شما کمک میکند تا بسیاری از مشکلات ویندوز خود را بتوانید به راحتی برطرف نمایید. از آنجا که در این مقاله صحبت از ویندوز و برنامههای کامپیوتری است، پس اجازه دهید تا در طول متن، از نام انگلسی این ویژگی یعنی Reliability Monitor استفاده کنیم. با تامنت همراه باشید.
چطور Reliability Monitor را اجرا کنیم؟
از آنجایی که شرکت مایکروسافت، این ویژگی را به عنوان یک نرمافزار در ویندوز تعبیه نکرده، مسیر اجرای آن ممکن است کمی پرپیچ و خم باشد.
برای اجرای Reliability Monitor ابتدا وارد Control Panel شده، با انتخاب System and Security، و سپس انتخاب Security and Maintenance در زیرمجموعه آن، بخش Maintenance را باز کنید. در زیر عبارت Check for solutions to problem reports، دو گزینه وجود دارد. گزینه سمت راست یعنی View reliability history را کلیک کنید.
این مراحل در ویندوزهای ۱۰، ۷ و ۸.۱ ممکن است با هم کمی تفاوت داشته باشند. خوشبختانه در Windows 10 از طریق میانبری با کلیدهای ترکیبی میتوانید به راحتی Reliability Monitor را اجرا کنید که در ذیل به آن اشاره میکنیم:
- کلیدهای ترکیبی Windows + Q را بزنید تا Cortana باز شود.
- در قسمت باز شده عبارت reliability history را برای جستجو وارد نمایید.
- View reliability history را انتخاب کنید.
چون اولین بار است که این برنامه را باز میکنید، ممکن است دقایقی به طول انجامد. بسیار خب، اکنون که این برنامه روبروی شما در حال اجراست، بیایید ببینیم این ویژگی، چه تواناییهایی را برای بهبود سلامت سیستم شما دارد.
-
شناسایی ردّ پای خطاها و خرابیهای سیستم
در ابتدا باید بدانید که Reliability Monitor، تمام اطلاعات خود را از قسمت Windows Event Manager (سیستم مدیریت اتفاقات ویندوز) بدست میآورد. اتفاقات ویندوز دقیقاً تمام فعل و انفعالاتی است که در سیستم شما در حال رخ دادن است و شاید بخواهید در مورد آنها مطالبی را بدانید. نکته جالب توجه در مورد Reliability Monitor این است که مستقیماً به بررسی فعل و انفعالاتی میپردازد که به سلامت سیستم مرتبط است. این رخدادها به دستههای مجزایی به شرح زیر تقسیم میشوند:
ـ نرمافزارهای نصبی: آپدیت ویندوز، آپدیت Driver ها، نصب و حذف برنامهها، و تغییرات صورت گرفته در اجزاء سیستم عامل.
ـ خرابی برنامهها: نرمافزارهایی که دوره استفاده از آنها به پایان رسیده، یا در حالت Not Responding قرار میگیرند، و یا نرمافزارهایی که به یکباره از کار میافتند.
ـ خرابی سختافزار: خرابی اجزاء سختافزارها که بیشتر در درایو دادهها و یا ماژولهای RAM رخ میدهد.
ـ خرابی ویندوز: اشاره به هر زمانی دارد که ویندوز به طور ناخودآگاه از کار میافتد یا بالا نمیآید.
ـ سایر خرابیها: خرابیهایی غیر از موارد بالا.
هرگاه یکی از موارد در سیستم شما رخ بدهد، Reliability Monitor جزئیات این اتفاق را گزارش میکند؛ روز و ساعت مشکل، برنامهای که در آن دخیل است، نوع مشکل بوجود آمده و غیره. این گزارشها برای چند ماه در سیستم ذخیره میشوند.
در حالت پیشفرض، Reliability Monitor فعالیتهای ماه اخیر را نشان میدهد، اما حقیقت این است که گزارش دادهها را حتی از سال گذشته نیز در خود ذخیره دارد که این امر، در تشخیص مشکلات سیستم، فوقالعاده مفید خواهد بود.
-
نقطه آغازی برای عیبیابی
فرض میکنیم شما لپتاپی دارید که یک یا دو سال پیش خریداری کردهاید، اینک شاهد بروز برخی مشکلات در آن هستید. هر چند وقت یکبار ممکن است آن صفحه خطای هولناک سرتاسر آبی برای شما ظاهر شده باشد، و یا برنامههایتان بیهیچ دلیلی از کار بیفتند.
تمام آنچه که میدانید این است که قطعاً یکجای کار میلنگد! اما نمیدانید از کجا شروع به بررسی و رفع این مشکل کنید. شاید چند ماه است که درگیر این مشکلات هستید، مشکلاتی که به سختی میتوانید نقطه آغازی برای حل آنها پیدا کنید.
اکنون زمان ایدهآل و مناسبی است تا این مسئله را با Reliability Monitor در میان بگذارید!
با توجه به تاریخ ثبت شده در تصویر بالا، مشاهده میکنید که اولین مشکل اساسی در تاریخ ۲۶ ماه مه رخ داده، در ادامه مشکلی در تاریخ ۳۰ مه و سرانجام در تاریخ ۱ ژوئن به اوج خود رسیده است. شاید این تاریخها و خطاها به هم مربوط نباشند، اما به عنوان نقطه آغازی برای آنچه که نیاز داریم ثبت میشوند.
ابتدا به اطلاعات ثبت شده در این دو تاریخ نگاهی میاندازیم، و شاید هیچ نکته خاصی را برای ما مشخص نکند. بسیار خب، این امر بیانگر این است که این دو تاریخ، مربوط به دو مشکل جدا از هم است.
اما در مورد رشتههای طولانی خطاهای دیگر چه نظری دارید؟ به نظر میرسد از تاریخ ۶ ژوئن، مشکلی در پردازش سیستم به وجود آمده و روزها پس از دیگری شاهد توقف ناگهانی پردازش سیستم بودهایم.
اکنون با نگاهی بر قسمت Informational events و بررسی گزارش ثبت شده، متوجه میشویم که در این روز فرایند آپدیت ویندوز انجام شده، یا یک برنامه جدید نصب شده و یا درایوری را آپدیت کردهایم. پس راهحل ساده است، میتوانیم با بازگرداندن درایور به حالت قبلی و یا uninstall کردن برنامه نصب شده، این مشکل را برطرف کنیم.
اگر Reliability Monitor مشکل سختافزاری را، مثلاً مربوط به RAM، به شما نشان دهد، ممکن است بخواهید از راههای دیگری به عیبیابی RAM بپردازید. هر رخدادی در سیستم شما با عمل پیگیری همراه است؛ که به دو صورت Check for Solutions (جستجوی راهحل) یا View technical details (مشاهده جزئیات فنی) ظاهر میگردد. عملیات پیگیری مشکل، جزئیات بیشتری را از مشکل برای شما بازگو میکند و حتی در برخی موارد بهطور بالقوه آن را برطرف میکند. البته ممکن است در اکثر موارد این عملیات موفقیتآمیز نباشد.
-
یک نگاه اجمالی بسیار آسان است.
برای ارزیابی کلی سلامت سیستم، Reliability Monitor دو بخش دیگری را برای شما فراهم کرده است.
اولین بخش System Stability Index (شاخص پایداری سیستم) نام دارد که از ۱ تا ۱۰ ارزش گذاری شده است. اگر سیستم شما دچار مشکل و خرابی شدیدی شده باشد، نمودار به سمت عدد ۱ سیر نزولی پیدا میکند، و برعکس هرچقدر کیفیت سلامت سیستم شما خوب باشد، شاهد روند صعودی نمودار به سمت عدد ۱۰ خواهیم بود.
در بهترین حالت، قطعاً شما نیز تمایل دارید که نمودار همیشه روی شماره ۱۰ پایدار بماند، اما این امر کمی غیرممکن است، مگر اینکه از سیستم خود به ندرت استفاده کنید، و یا فقط برای چک کردن Facebook یا بازی Minesweeper از آن استفاده کنید.
اما اینک نحوه محاسبه و عملکرد نمودار را شرح میدهیم:
ـ به ازای هر یک ساعت، که شما هیچ پیغام هشدار، خطا و یا مشکلی را مشاهده نکردید، شاخص نمودار بهطور آهسته رو به بالا حرکت میکند.
ـ با بروز هر مشکل، پیغام خطا و … شاخص نمودار سیر نزولی پیدا میکند. هرچه خطا و مشکل جدیتر شود، سیر نزولی نیز بیشتر و بیشتر میشود تا به عدد ۱ و حتی کمتر از آن برسد.
ـ مشکلاتی که به تازگی رخ داده باشند نسبت به مشکلات قدیمی، تاثیر بیشتری در نزولی بودن شاخص نمودار دارند.
ـ شاخص نمودار تنها روزهایی را محاسبه میکند که کامپیوتر روشن و در حالت فعال بوده است.
اما بخش دومی که Reliability Monitor توسط آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد، overview of problem reports (مرور گزارش مشکلات) نام دارد، که شما از طریق کلیک کردن بر روی لینک View all problem reports در پایین صفحه، قادر به مشاهده گزارشها خواهید بود.
در تصویر فوق، به عنوان نمونه، گزارشی از تمام خرابیهای مربوط به یک پردازش و برنامه خاص را مشاهده میکنید.
شاید تا به حال این گزارشها را مرور نکردهاید، پس توصیه ما به شما این است که حداقل یک بار در ماه (و حتی بیشتر) این گزارشها را چک کنید. اینکه بدانید چه برنامه و پردازشی سبب بروز برخی مشکلات در سیستم شما شده است، بسیار مفید خواهد بود.