خدمات سخت افزاری, مقالات کامپیوتری

ارتقاء لپ تاپ

ارتقاء لپ تاپ

نکاتی ضروری برای ارتقاء سخت‌افزار لپ‌تاپ

ارتقاء لپ تاپ

ارتقاء لپ‌تاپ‌ها به سادگی کامپیوترهای رومیزی نیست. در حقیقت، ارتقاء لپ‌تاپ‌های جدید کمی پیچیده‌تر است، اما با این حال امکان ارتقاء RAM و یا سایر سخت‌افزارها برای شما فراهم است. در این مقاله تام‌نت قصد دارد تا نکاتی را پیرامون ارتقاء سخت‌افزار لپ‌تاپ‌ها به شما ارائه دهد. به‌طور کلی این فرضیه که «لپ‌تابی بخریم که قصد ارتقاء آن را نداشته باشیم» ایده خوبی نیست. اگر این ایده را دارید، سخت‌افزاری بخرید که نیاز به ارتقاء نداشته و دردسرساز نباشد. البته برخی از لپ‌تاپ‌ها نیز به راحتی قابل ارتقا هستند. پس برای درک هرچه بهتر این مسئله با تام‌نت همراه باشید.

ارتقاء-لپ-تاپ

کامپیوترهای رومیزی در مقابل لپ‌تاپ‌ها

نگران نباشید: تهیه کامپیوتر مورد دلخواه شما، از آنچه که فکر می‌کنید بسیار ساده‌تر است.

وقتی می‌خواهید کامپیوتر خود را جمع‌آوری کنید، در ابتدا با یک کیس یا بدنه و فضاهای مخصوص بسیاری برای سخت‌افزارها داخل آن مواجه هستید. یکی از درب‌های بدنه را به سادگی و با چرخاندن چند پیچ باز کرده و به همه سخت‌افزارها دسترسی دارید. سخت‌افزارهایی که اسمبل می‌کنید دائمی نیستند، می‌توانید بعدها آنها را جابجا کنید. حتی اگر یک کامپیوتر آماده بخرید، باز با این حال بر روی motherboard چند slot خالی برای RAM، PCI Express و دیگر کارت‌ها وجود دارد که می‌توانید به آنها اضافه کنید. بسیار از شرکت‌ها کامپیوترها را طوری طراحی کرده‌اند که ارتقاء سخت‌افزارهایشان کمی سخت باشد، اما باز به سختی ارتقاء لپ‌تاپ‌ها نیست.

لپ‌تاپ‌ها تنوع بسیار دارند. شما نمی‌توانید لپ‌تاپ‌ را خودتان اسمبل کنید، بلکه لپ‌تاپ را بصورت آماده از شرکت‌ها خریداری می‌کنید. این شرکت‌ها، یک بدنه سفارشی برای لپ‌تاپ تولید کرده و براساس آن ترکیبی از سخت‌افزارها را درون آن قرار می‌دهند. امروزه برندهای معروف مانند Apple یا Intel، لپ‌تاپ‌های خود را (مانند MacBooks و Ultrabooks) بسیار سبک و نازک تولید می‌کنند، به‌طوری که قابل ارتقا برای کاربران نباشد.

سرویس فن لپ تاپ

موانع ارتقاء لپ‌تاپ‌ها

مواردی که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم، غالباً مانعی بر سر راه شما برای ارتقاء لپ‌تاپ هستند:

* طراحی: بسیاری از لپ‌تاپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که نتوانید آن را حتی بازر کنید. به‌عنوان مثال Surface Pro 2 از شرکت مایکروسافت را در نظر بگیرید. برای باز کردن این لپ‌تاپ، نیازمند این هستید که با یک سشوار، چسبندگی اطراف صفحه نمایش را ذوب کنید. پس از اینکه بدنه را باز کردید، با تراکمی از سخت‌افزارها مواجه خواهید شد که به طرز فشرده و محکمی در کنار هم بسته‌بندی شده‌اند. باتری لپ‌تاپ نیز به بدنه چسبیده است و امکان جابجایی آن برای شما مقدور نیست. به‌عنوان نمونه دیگر، MacBooks شرکت Apple را در نظر بگیرید. بدنه با پیچ‌های مخصوصی بسته شده که البته با پیچ‌گوشتی می‌توان آن را باز کرد. اما پس از باز کردن، مجدداً با انبوهی از سخت‌افزارهای بسته شده در کنار هم و باتری چسبیده شده به آن مواجه خواهید بود.

* باز کردن قطعه: اگرچه شاید بتوانید بدنه لپ‌تاپ خود را باز کنید، اما ممکن است این کار تبدیل به تجربه ناخوشایندی برای شما شود. لپ‌تاپ‌ها از انبوهی از قطعات بسته شده در کنار هم تشکیل شده‌اند. این امر موجب آن می‌شود که هنگام ارتقا، برای باز کردن و برداشتن قطعه مورد نظر خود ممکن است مجبور به باز کردن بسیاری از قطعات دیگر شوید. مثال بارز در این مورد Surface Pro 2 شرکت مایکروسافت است. داخل این لپ‌تاپ ۹۰ پیچ برای قطعات مختلف به کار رفته است.

* لحیم‌کاری روی قطعات: در بعضی از دستگاه‌ها قطعات لحیم‌کاری شده‌اند. برای مثال CPU، GPU و RAM دستگاه MacBooks بر روی مادربُرد خود لحیم شده‌اند. شما نمی‌توانید این قطعات را با قطعات جدید جایگزین کنید.

* گارانتی: حتی اگر بتوانید بدنه لپ‌تاپ را باز کرده و قطعات جدید را با قطعات آن جایگزین کنید، با مشکل دیگری روبرو خواهید شد. استدلال بسیاری از کارخانه‌ها این است که با باز کردن بدنه، و یا حتی جابجایی قطعات، گارانتی شما از اعتبار ساقط خواهد شد. بر روی بدنه لپ‌تاپ‌هایی که به سادگی باز می‌شود، برچسب مخصوص گارانتی نصب شده، در نتیجه با باز کردن لپ‌تاپ برچسب به راحتی پاره می‌شود. این امر شرکت گارانتی را از دسترسی شما به داخل بدنه دستگاه آگاه ساخته، و در نتیجه حتی اگر ایراد دستگاه جزء شرایط گارانتی هم باشد، اعتبار آن ساقط می‌شود. اصل گارانتی بر این است که شرکت‌ها موظف به تعمیر و رسیدگی به دستگاه‌ها باشند، حال چه ایراد طبیعی باشد چه از سمت کاربران.

سرویس و ارتقاء لپ تاپ

چند ارتقاء عمومی که انجام‌پذیر هستند

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها به روش‌های مشترکی قابل ارتقا هستند. این روش‌ها بیشتر در لپ‌تاپ‌های قدیمی که نسبت به دستگاه‌های امروزی از ضخامت بیشتری برخوردارند، کاربردی‌تر است.

* اضافه کردن RAM: اگر مادربورد لپ‌تاپ شما اسلات اضافی برای RAM وجود داشته باشد، به راحتی می‌توانید RAM دیگری را روی آن نصب کنید. اگر اسلات خالی وجود نداشت، می‌توانید RAM خود را با یک مدل جدیدتر و ظرفیت بالاتر جایگزین کنید. در بسیاری از لپ‌تاپ‌های قدیمی پنل مخصوصی برای RAM ها در پایین بدنه تعبیه شده تا کاربران به راحتی با بازکردن آن بتوانند به RAM ها دسترسی داشته باشند. اگر تصمیم به تعویض RAM دارید، در هنگام خرید، نسبت به متناسب بودن آن با لپ‌تاپ خود اطمینان حاصل کنید.

* ارتقا HDD به SSD: اگر سرعت هارد درایو شما کمی پایین باشد، می‌توانید آن را با هارد SSD جایگزین کنید. به راحتی بدنه را باز کرده، هارد قبلی را برداشته و هارد جدید را نصب می‌کنید. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، انتقال فایل‌های سیستم عامل و نصب مجدد ویندوز بر روی هارد جدید است. بعضی از لپ‌تاپ‌های بزرگ چند جا را باری هارددیسک تعبیه کرده‌اند، اما شما روی آن حساب نکنید.

اما در مورد ارتقاء CPU و GPU باید گفت که در برخی لپ‌تاپ‌ها این فرایند قابل انجام است اما کمی سخت‌تر. هنگام ارتقاء این قطعات، باید اطمینان داشته باشید قطعه‌ای که خریداری می‌کنید، متناسب با شرایط لپ‌تاپ شما بوده و BIOS دستگاه نیز آنها را پشتیبانی کند. جایگزین کردن CPU یا GPU نامناسب، موجب ایجاد حرارت، و در نتیجه بروز مشکلاتی در سیستم فن و خنک شدن لپ‌تاپ خواهد شد. نکات ذکر شده تمام مشکلاتی است که باید از آنها آگاه باشید.

ارتقاء لپ تاپ

به جستجو و تحقیق بپردازید!

آیا می‌توانید قطعات سیستم خود را ارتقا دهید؟ در اینترنت و بازارهای کامپیوتری به جستجو و تحقیق بپردازید. نسبت به قابل ارتقا بودن مدل لپ‌تاپ خود، نسبت به میزان سادگی و یا سختی ارتقا یافتن، نسبت به قطعات جدیدی که می‌خواهید جایگزین کنید و میزان پشتیبانی دستگاه خود از آنها، و در مورد بسیاری موارد دیگر، تحقیق کرده و اطلاعات کافی را کسب کنید. همچنین می‌توانید نظرات کاربران دیگر را که مدل لپ‌تاپ شما با آنها مشترک است، نسبت به ارتقاء سیستم جویا شوید.

بسیاری از شرکت‌ها، راهنمای سرویس قطعات و دستگاه‌های خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. پس با یک جستجوی ساده در اینترنت، می‌توانید این دستورالعمل‌ها را بیابید. اگر دستورالعمل‌ها را از سایت‌های رسمی نیافتید، می‌توانید از راهنماهای غیررسمی نیز کمک بگیرید.

دستورالعمل‌های راهنما را حتماً با دقت مرور کرده تا دریابید که آیا به سادگی می‌توانید مراحل را انجام دهید یا خیر. برخی از این دستورالعمل‌ها دارای مراحل پیچیده‌تری هستند.

سرویس فن لپ تاپ

تصمیم با خود شماست. هرگز در هنگام خرید لپ‌تاپ به عباراتی مانند «لپ‌تاپ خود را پس از مدتی ارتقا خواهم داد» و یا «سرعت سیستم پایین است، پس RAM آن را با یک مدل جدید جایگزین می‌کنم» و… فکر نکنید. زیرا چنین تفکراتی اصلاً مناسب نیست. توصیه تام‌نت به کابران لپ‌تاپ این است که قبل از خرید دستگاه، حتماً در مورد مدل دلخواه دستگاه و قطعات آن تحقیق و جستجو بعمل آورید. قطعات و ویژگی‌های لپ‌تاپ را با هدفی که در سر می‌پرورانید تطبیق دهید. با صرف کمی وقت و جستجو، لپ‌تاپی را تهیه خواهید کرد که نه‌تنها نیازی به ارتقا نخواهد داشت، بلکه با اهداف و کارهای شما کاملاً متناسب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید