آموزش ویندوز, بلاگ آموزش کامپیوتر, خدمات سخت افزاری, راهنمای خرید لوازم جانبی کامپیوتر و لپ تاپ, راهنمای خرید مادربرد دست دوم, مقالات کامپیوتری, وقت آزاد

داغ شدن کامپیوتر ؟ از علت تا ارائه‌ی چند راه حل

آیا علت داغ شدن کامپیوتر میدونید چیه و این مشکل از کجاها حل میشه ؟ در ادامه با مرکز کامپیوتر شرق همراه باشید

آیا هیولای اسپاگتی درون کامپیوتر شما پنهان شده است؟


لینک‌های سریع:

  • مشکل در باز کردن پنل‌های جانبی
  • سختی در جدا کردن قطعات
  • داغ شدن کامپیوتر
  • فن‌های پر سر و صدا یا لرزان
  • تجمع گرد و غبار
  • زیبایی ظاهری ضعیف

نکات کلیدی:

  • کابل‌های به‌هم‌ریخته می‌توانند جریان هوا را مسدود کنند و منجر به مشکلات گرمایشی شوند.
  • مدیریت نامناسب کابل‌ها می‌تواند دسترسی و ارتقاء قطعات کامپیوتر را دشوار کند.
  • کابل‌های به‌هم‌پیچیده می‌توانند باعث صدای زیاد فن‌ها یا حتی ایجاد خطرات احتمالی شوند.

مرتب‌سازی کابل‌های داخل کامپیوتر ممکن است به نظر کار بیهوده‌ای بیاید. به هر حال، اگر همه چیز کار می‌کند، چرا باید زحمت بکشید؟ خوب، من شش دلیل خوب دارم که شما را قانع می‌کند کیس خود را باز کنید و به این به‌هم‌ریختگی پایان دهید.

مشکل در باز کردن پنل‌های جانبی

اگر کابل‌های شما به لبه‌های جایی که پنل‌های جانبی قرار می‌گیرند نزدیک باشند، نمی‌توانید آنها را بدون دردسر ببندید. اگرچه این کاری نیست که هر روز انجام دهید، اما هر بار که بخواهید کامپیوتر خود را تمیز کنید، ترکیب حرارتی خود را تغییر دهید یا قطعه جدیدی نصب کنید، وقت زیادی را هدر می‌دهید.

بدتر از آن این است که اگر پنل را با کابل گیر کرده به لبه‌ها ببندید، ممکن است کابل را آسیب بزنید که می‌تواند منجر به مشکلات فاجعه‌باری مانند اتصال کوتاه شود. حداقل باید تلاش کنید تا پنل سمت چپ خود را مرتب نگه دارید، زیرا تمام قطعات مهم آنجا هستند و شما بیشتر آن را باز خواهید کرد.

سختی در جدا کردن قطعات

کولرهای بزرگ CPU و کارت‌های گرافیک فضای کمی داخل کیس شما باقی می‌گذارند، اما دلیل ندارد که خودتان به این مشکل اضافه کنید. اگر نمی‌توانید به شکاف‌های RAM خود دسترسی پیدا کنید چون کابل‌های ضخیم دور و اطراف آنها هستند، هر بار که بخواهید RAM خود را جا بزنید یا ارتقاء دهید، باید نصف کامپیوتر را باز کنید. اگر کامپیوتر جدیدی دارید که POST نمی‌شود، مدیریت کابل ضعیف خود را پشیمان خواهید شد.

داغ شدن کامپیوتر

اگر کامپیوتر شما همیشه گرم به نظر می‌رسد و به طور تصادفی خاموش می‌شود، یا عملکرد شما به طور تصادفی در بارهای سنگین کاهش می‌یابد، احتمالاً دچار گرمای بیش از حد شده است. کامپیوتر شما برای خنک نگه داشتن دمای خود به جریان هوای مناسب ایجاد شده توسط فن‌های کیس متکی است.

کابل‌های به‌هم‌ریخته که راه فن‌ها و هیت‌سینک‌ها را مسدود می‌کنند، می‌توانند مسیرهای جریان هوا را مسدود یا محدود کنند که تأثیر چشمگیری نه تنها بر دمای داخل کیس بلکه بر دمای CPU و GPU شما خواهد داشت. حتی اگر کابل‌های شما مستقیماً جلوی فن‌ها یا قطعات مهم نباشند، می‌توانند سوراخ‌های تهویه را که اجازه جریان هوای غیرفعال را می‌دهند، مسدود کنند، بنابراین مهم است که بدانید کابل‌ها را کجا قرار می‌دهید.

فن‌های پر سر و صدا یا لرزان

فن‌های کامپیوتری که باید به طور مداوم با سرعت بالا بچرخند، صدای زیادی تولید می‌کنند. این اتفاق زمانی می‌افتد که خنک‌سازی ناکافی باشد، بنابراین فن‌ها سعی می‌کنند دمای کامپیوتر شما را پایین بیاورند. با این حال، صدای دیگری وجود دارد که بسیار خطرناک‌تر است—صدای لرزش.

اگر قسمتی از کابل شما در محدوده چرخش یکی از فن‌ها باشد، تیغه‌های فن با هر چرخش به آن برخورد می‌کنند. در موارد شدید، این می‌تواند به کابل‌ها آسیب فیزیکی برساند و ممکن است منجر به خطر آتش‌سوزی یا شوک الکتریکی شود.

خوشبختانه، بیشتر اوقات صدایی که از برخورد فن به کابل ایجاد می‌شود آنقدر بلند است که صدای لرزش مداومی می‌شنوید. اگر صدای لرزش از کامپیوتر خود می‌شنوید، کیس خود را باز کنید و بررسی کنید تا منبع صدا را پیدا کنید، فقط برای اطمینان از اینکه کابل‌های سرگردان در یکی از فن‌ها گیر نکرده‌اند.

تجمع گرد و غبار

دو راه وجود دارد که مدیریت ضعیف کابل به تجمع گرد و غبار کمک می‌کند—با محدود کردن جریان هوا که گرد و غبار جایی برای رفتن ندارد، و با به دام انداختن گرد و غبار. کابل‌های به‌هم‌ریخته و بی‌نظم جاهایی برای جمع شدن گرد و غبار ایجاد می‌کنند. گرد و غبار دشمن شماره یک کامپیوترهاست، زیرا هیت‌سینک‌ها و فیلترها را مسدود می‌کند، فن‌ها را کند می‌کند و حتی می‌تواند باعث اتصال کوتاه شود.

زیبایی ظاهری ضعیف

بگذارید صادق باشیم، مدیریت کابل‌ها فقط به عملکرد مربوط نمی‌شود؛ بلکه به سبک هم مربوط می‌شود. دلیل اصلی که مردم به مدیریت کابل‌ها اهمیت می‌دهند، زیبایی ظاهری است. به همین دلیل است که مردم منبع تغذیه‌های مدولار و کابل‌های جداگانه روکش‌دار تهیه می‌کنند. کابل‌های به‌طور مرتب مرتب شده و محکم شده که دید قطعات جالب‌تری مانند کارت گرافیک و کولر مایع AIO را مسدود نمی‌کنند. این حس افتخار و دستاورد را برای سازندگان کامپیوتر ایجاد می‌کند.

مسائل زیادی از مدیریت ضعیف کابل‌ها ناشی می‌شود. خوشبختانه، رفع این مشکل نسبتاً آسان است و بیش از چند ساعت وقت شما را نمی‌گیرد و به چند بست کمری نیاز دارد. اگر انگیزه دارید، به نکات ما برای مدیریت بهینه کابل‌های کامپیوتر نگاهی بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید