دانستنی ها, مقالات کامپیوتری

نقش پاور در کامپیوتر

پاور کامپیوتر چگونه کار میکند ؟

چرا منبع تغذیه در بازی های کامپیوتری اهمیت دارد؟

اگر به دنبال ساخت یک کیس مخصوی بازی هستید ، یک PSU (Power supply unit) خوب ضروری است. در این مقاله دلیل این امر را توضیح می دهیم

پاور کامپیوتر چگونه کار میکند؟

پاور کامپیوتر چگونه کار میکند ؟

منبع تغذیه با کیفیت پایین قادر به پاسخگویی به نیازهای پردازشگرهای سریع و کارتهای گرافیک ویدیویی نصب شده در یک کامپیوتر گیمینگ معمولی نیست . PSU یا همان پاور کامپیوتر در برند های معمولی و عمومی با کیفیت ساخت پایین  برای بازی و انجام کار های سنگین مناسب نخواهد بود . به همین دلیل فروشندگان عمده منبع تغذیه قصد دارند آرم “۸۰+” را بدست آورند.

در این مقاله ، آنچه شما باید در مورد آرم ۸۰+ بدانید و اینکه چرا کارایی PSU در مورد کامپیوتر های گیمینگ بسیار مهم است ، توضیح می دهیم.

آرم ۸۰+ چیست؟

در اواخر دهه ۲۰۰۰ ، فروشندگان آرم ۸۰+ را معرفی کردند. این واقعاً ساده و تأیید شده بود که منبع تغذیه در بارهای ۲۰٪ ، ۵۰٪ و ۱۰۰٪ حداقل ۸۰٪ کارآمد است. پیشرفت سریع در فناوری به تولیدکنندگان امکان ساخت منابع تغذیه ای با کارایی بالاتر از ۸۰٪ را می داد که طبیعتاً منجر به افزایش منابع تغذیه فوق العاده کارآمد شد.

اکثر منابع تغذیه بسیار کارآمد هستند اما غالباً افت ولتاژ زیادی دارند و یا موجی از خود نشان می دهند که حتی اگر از نظر تبدیل AC به DC کارآمد باشند ، می توانند در دراز مدت به سیستم  شما آسیب برسانند

نگاهی فراتر از صرفه جویی در مصرف انرژی

پاور کامپیوتر چگونه کار میکند ؟

هدف اصلی واحد منبع تغذیه تبدیل AC به برق قابل استفاده است که DC است. PSU های قدیمی AC را به +۱۲ ولت ، + ۵ ولت و + ۳.۳ ولت ولتاژ DC تبدیل می کنند. PSU های پیشرفته تر جریان متناوب را به +۱۲ ولت DC تبدیل می کنند. در انتهای بالاتر ، PSU های DC به DC را پیدا می کنید که + ۱۲ ولت را به + ۵ ولت و + ۳.۳ ولت را تبدیل می کنند. پس از تبدیل ولتاژ ، با خازن ها و سلف ها فیلتر می شود و در اینجا شما به اجزای با کیفیت نیاز خواهید داشت.

هنگام جستجوی منبع تغذیه قابل اعتماد ، دو اصطلاح وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید: تنظیم ولتاژ و موج دار شدن.

تنظیم ولتاژ

منابع تغذیه مدرن از روشهای سوئیچینگ برای تبدیل AC به DC استفاده می کنند. ابتدا ولتاژ باید از طریق یک سلف عبور کند و وظیفه آن صاف کردن شکل موج و کاهش فرکانس سر و صدا است. سپس شما خازن های بسیار مهم را در اختیار دارید. آنها بار الکتریکی را ذخیره می کنند و می توانند از بار الکتریکی خارج شوند ، اما بدون هیچ سر و صدایی. وقتی ولتاژ ورودی به خازن با فرکانس سوئیچینگ کم یا زیاد می شود ، شارژ خازن نیز در پاسخ کم یا زیاد می شود. تغییر در شارژ خازن در مقایسه با فرکانس قدرت سوئیچ بسیار کند است.

این به طور موثری سر و صدا را فیلتر می کند اما همچنین باعث ایجاد امواج (تاج های کوچک و فرورفتگی در ولتاژ خروجی DC) می شود. یک راه حل استفاده از خازنهای بزرگتر و ترتیب آنها به صورت سری است ، زیرا تغییر کندتر بین بالاترین و کمترین ولتاژ باعث ایجاد ثبات بیشتر در ولتاژ و کاهش مواج می شود.

مقررات

پاور کامپیوتر چگونه کار میکند ؟

تنظیم اندازه گیری میزان واکنش PSU به تغییرات بار برای ثابت نگه داشتن سطح ولتاژ است. فرض کنید منبع تغذیه + ۱۲ ولت DC با بار ۲A را تحویل می دهد. اگر بار را تا ۵A به ۱۰A افزایش دهید ، در نهایت مقاومت افزایش می یابد. و طبق قانون اهم ، این منجر به افت ولتاژ می شود.

اینجاست که کیفیت منبع تغذیه اهمیت می یابد زیرا باید بتواند این افت را جبران کند.

منبع تغذیه پیشرفته اغلب از DSP (پردازنده سیگنال دیجیتال) برای تنظیم ولتاژها و دستورالعمل سوئیچ در یک فرکانس مختلف به یکسوساز استفاده می کند. این دقیق تر و سریعتر است زیرا همه چیز به صورت دیجیتال است.

اگر منبع تغذیه ولتاژ را به درستی تنظیم نکرده و موج را فیلتر کند ، انجام کارهای لازم به مادربرد و اجزای سازنده شما سپرده می شود. این بدان معنی است که آنها برای انجام این کار باید سخت تر کار کنند و در حین انجام کار داغتر می شوند. این گرما به عنوان انرژی هدر می رود و همچنین باعث کاهش عمر اجزای سیستم  شما می شود.

به طور کلی گرمای بیش از حد ، هرگز برای اجزای رایانه شما مفید نیست ، به همین دلیل تنظیم ولتاژ مناسب و فیلتر کردن آن کاملاً ضروری است.

به طور خلاصه ، منبع تغذیه بهتر مادربردی با دوام بیشتر به شما می دهد و باعث افزایش طول عمر اجزای سازنده از جمله کارت گرافیک و پردازنده می شود. همچنین به شما امکان wiggle room بیشتری برای اورکلاک پردازنده و GPU می دهد. که آن را برای بازی های رایانه ای به یک وضعیت برنده تبدیل می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید