خدمات سخت افزاری, راهنمای خرید پردازنده, راهنمای خرید کامپیوتر, مقالات کامپیوتری

تفاوت سی پی یو های Intel Core در مقابل سی پی یو های نسل Intel Core X چیست؟

سی پی یو و یا همان پردازنده‌های اینتل در دو نوع مختلف عرضه می‌شوند: تراشه‌های Core معمولی و سری X یا Extreme Edition. اما دقیقاً چه تفاوتی وجود دارد؟

سی پی یو ها  Core اینتل در مدل های و اشکال مختلف وجود دارند. این مجموعه برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ با Core 2 Duo نمادین اینتل معرفی شد و پیشرفت چشمگیری در پردازنده های اینتل مشاهده شده  و سپس با i3، i5 و i7 در سال ۲۰۱۰ به چندین محدوده تقسیم شد. به سرعت به پرچمدار سری اینتل تبدیل شد و پنتیوم را پشت سر گذاشت و رایانه های شخصی را به ارتفاعات جدیدی سوق داد. با این حال، حتی از زمان معرفی این مجموعه، به دو شاخه مختلف تقسیم شده است – که یکی از آنها بسیار گرانتر از دیگری است در ادامه با خدمات کامپیوتری شرق همراه باشید .

سوالی که بوجود میاد اینجاست که : Intel Core و Intel Core X چیست؟ و تفاوت بین هر دو چیست و آیا Intel Core X ارزش پول اضافی را دارد؟

به هر حال چرا ترکیب تراشه های جداگانه مورد نیاز است؟

دلیل اینکه ما تراشه های مختلف داریم ساده است. افراد مختلف نیازهای متفاوتی دارند و برخی از کاربران به ویژگی هایی نیاز دارند که برخی دیگر ممکن است نباشند. همانطور که گفته شد، بازار باید دامنه ای به همان اندازه گسترده داشته باشد.

در محاسبات، تراشه‌های مصرف‌کننده معمولی وجود دارند که می‌توانند برای همه از معمولی‌ترین کاربر تا حرفه ایی ترین  گیمر استفاده کنند. اما وقتی شروع به وارد شدن به محدوده علاقه مندان/ایستگاه کاری می کنید، جایی که باید بارهای کاری سنگین تری را پشت سر بگذارید، یک تراشه معمولی ممکن است با آن مشکل داشته باشد.برای این تراشه‌ها، باید دوباره به دسته دیگری بروید—تراشه‌های ایستگاه کاری. در این محدوده جایی است که Intel Core X قرار دارد و چگونه از محدوده Core معمولی اینتل متمایز می شود.

سی پی یو سری INTEL CORE مناسب برای همه کاربران

اول از همه، ما تراشه های خوب قدیمی Intel Core را داریم، تراشه های کلاسیک که همه می شناسند.

از سال ۲۰۱۰، سری Core اینتل شامل Core i3، i5 و i7 اینتل بوده و از سال ۲۰۱۹، Core i9 را نیز شامل می شود. علیرغم اینکه تراشه‌های مصرف‌کننده هستند، اما بسیار قدرتمند شده‌اند، تا جایی که می‌توانند وظایف چند رشته‌ای را از بین ببرند.

با وجود این، دلیلی وجود دارد که چرا اینتل تراشه‌های گران‌تری تولید می‌کند. این پردازنده‌ها سوکت کوچک‌تری دارند و ممکن است در مواردی مانند شمارش هسته برای کاربران خاص نیز کمبود داشته باشند. Intel Core i9-12900K بهترین تراشه در محدوده اینتل در حال حاضر و تراشه ای است که بیشترین هسته ها را دارد، اما حتی در آن زمان نیز تنها تا ۱۶ هسته افزایش می یابد که بین هشت هسته گلدن کوو عملکردی و هشت هسته کارآمد Gracepoint تقسیم شده است. (که بیشتر با نام های E-Cores و P-Cores شناخته می شوند).

آنها در کلاس خود برای کارهای خاص، از جمله بازی، بهره وری و هر کاری که یک شخص معمولی روی رایانه شخصی انجام می دهد، بهترین هستند. اما برای برخی چیزها، ما به چیزهای بیشتری نیاز داریم. اینجاست که Intel Core X وارد می شود.

سی پی یو های سری Intel Core X برای کابران حرفه ایی کامپیوتر و لپ تاپ

سی پی یو های Intel Core X مخفف “Extreme Edition” است. ما برای اولین بار با اولین Core i7 Extreme اینتل آشنا شدیم که در سال ۲۰۱۰ در کنار سایر تراشه های مصرف کننده Core اینتل راه اندازی شد. در کنار Core i7 X، سری Core i9 X را نیز داریم. در واقع، این اولین باری بود که Core i9 را دیدیم – این اولین بار در سال ۲۰۱۷ در کنار نسل هفتم اینتل عرضه شد، قبل از اینکه شاهد معرفی مصرف کننده در سال ۲۰۱۹ با Core i9-9900K باشیم.

چند تفاوت قابل توجه بین تراشه های Core X و Core وجود دارد. مورد اصلی در شمارش هسته می آید.

اولین Core i7-980X اینتل با یک راه‌اندازی شش هسته‌ای عرضه شد، چیزی فوق‌العاده برای آن روزگار. در حال حاضر، جدیدترین تراشه X، Intel Core i9-10980XE، با تنظیمات عظیم ۱۸ هسته ای و ۳۶ هسته رشته ای ارائه می شود. تفاوت قابل توجه دیگر در سوکت است، با این که Core X اینتل با یک بزرگتر از آنچه که تراشه های Core معمولاً دارند عرضه می شود – نه به اندازه سوکت یک تراشه سرور، اما با این وجود هنوز بزرگ است.

اگرچه آنها معایب خاصی نیز دارند. آنها برای حجم کاری که از داشتن هسته های زیادی سود می برند شگفت انگیز هستند، بنابراین اگر این چیزی است که به دنبال آن هستید، ممکن است بدترین ایده نباشد. از سوی دیگر، در حالی که وظایفی مانند بازی کاملاً قابل انجام هستند، بازی‌ها به خوبی روی تراشه‌های Core اجرا نمی‌شوند، زیرا این تراشه‌ها هسته‌های کمتر و در عین حال سریع‌تری دارند.

Intel Core در مقابل Intel Core X: کدام یک را باید بخرید و کدام سری سی پی یو برای شما مناسب است ؟

یک چیز دیگر وجود دارد که ما از آن غافل شدیم: این تراشه های سری X مدتی است که عرضه نشده اند. به‌طور دقیق، آخرین باری که شاهد عرضه تراشه‌های سری X با نسل دهم پردازنده‌های Core بودیم و آن هم در سال ۲۰۲۰ بود. حتی در آن زمان، آنها معماری قدیمی را با نسل هفتم و نسل نهم سری X حمل می‌کردند. با استفاده از معماری Skylake-X و تراشه های نسل دهم با استفاده از Cascade Lake، که به هر حال ارتقاء چندانی نداشت.

علاوه بر این، اینتل به وضوح اعلام کرده است که حداقل در حال حاضر، دیگر پردازنده‌های Core X اینتل وجود نخواهد داشت. در آگوست ۲۰۲۰، طرفداران چشم عقابی اینتل در انجمن ASUS ROG اسلایدهایی را در یک ارائه اینتل مشاهده کردند که نشان می‌دهد دیگر پردازنده‌های Core X اینتل برای آن سال وجود نخواهد داشت – و درست است، از آن زمان تاکنون شاهد CPU Core X نبوده‌ایم. .

که ما را به نقطه بعدی هدایت می کند. در حال حاضر، تراشه‌های Core اینتل، حتی برای موارد بهره‌وری، بی‌معنا هستند، زیرا اکنون با هسته‌های بیشتری عرضه می‌شوند. Intel Core i9-12900K همانطور که قبلاً ذکر کردیم دارای ۱۶ هسته و ۲۴ رشته است که آن را گزینه خوبی برای کارهای چند رشته ای می کند و یک CPU بسیار قدرتمند است.

اکنون، اگر اینتل Core X به زودی نسخه جدیدی را مشاهده کند، ممکن است ارزش بررسی آن را داشته باشد زیرا در سطح بالای تولید CPU، دستاوردهای حاشیه ای می تواند برای دکل شما ارزشمند باشد.

اینتل Core X در حال حاضر ارزشش را ندارد

در حال حاضر، اگر می خواهید یک CPU Intel Core سری X داشته باشید، فایده ای ندارد – اگر به تعداد زیادی هسته نیاز دارید، در واقع به شما توصیه می کنیم انتظارات خود را کاهش دهید و یک تراشه Alder Lake تهیه کنید. یا یک Xeon بگیرید یا مستقیماً به AMD بروید و یک Thread ripper یا یک CPU Epyc بگیرید. احتمالاً با هر یک از این گزینه ها بهتر از CPU سری X در سال ۲۰۲۲ خواهید بود.

منبع این مقاله سایت : www.makeuseof.com

برای خرید و ارتقا به خدمات کامپیوتری ما مراجعه کنید با بیش از ۲۰ سال سابقه تخصصی

تلفن تماس ۰۲۱۳۳۷۹۰۰۹۵

آدرس تهران – ابتدای خیابان دماوند – خیابان شهید منتظری پلاک ۳۰۰ مرکز کامپیوتر شرق

دیدگاهتان را بنویسید