خدمات سخت افزاری, خدمات نرم افزاری, مقالات کامپیوتری

چگونه طول عمر باقیمانده SSD خود را تخمین بزنیم

طول عمر هارد SSD به چه میزان است ؟

طول عمر هارد SSD ؟

با خدمات کامپیوتری شرق همراه باشید امروز میخوایم در رابطه به طول عمر هارد SSD صحبت کنیم: امروزه اکثر کامپیوترها دارای درایوهای حالت جامد هستند که با نام SSD شناخته می شوند. این به این دلیل است که آنها سریعتر، کوچکتر و کارآمدتر از درایوهای دیسک سخت (HDD) هستند.

با این حال، SSD ها گران تر از HDD ها هستند و احتمالا به نفع شماست که طول عمر باقیمانده SSD خود را تخمین بزنید.

میانگین طول عمر SSD شما چقدر است؟
برخلاف هارد دیسک، یک SSD دارای تعداد محدودی از نوشتن‌های ممکن قبل از تبدیل درایو به حالت فقط خواندنی است. این به دلیل نحوه طراحی سخت افزار SSD است – افزایش شدید سرعت قیمت دارد.

اما نکته اینجاست که اکثر کاربران اصلاً نگران این موضوع نیستند. همانطور که مشخص است، حتی مشتاق ترین کاربر خانگی نیز چندین سال زمان نیاز دارد تا چرخه های نوشتن تمام شود، بنابراین اگر در مورد آن نگران هستید، نگران نباشید.

همانطور که گفته شد، اگر کنجکاو هستید که چند سال از SSD خود باقی مانده است، راه هایی برای تخمین عمر باقی مانده SSD وجود دارد.

به طور متوسط، طول عمر هارد , SSD مدرن تا زمانی که حدود ۷۰۰ ترابایت داده در طول عمرش ننویسید زنده می ماند. برخی ممکن است بیشتر زنده بمانند، برخی کوتاهتر – این فقط میانگین است. بنابراین به نظر می رسد که اگر بتوانید ببینید چه مقدار داده در طول عمر روی SSD فعلی خود نوشته اید، می توانید طول عمر باقی مانده آن را تخمین بزنید.

برای تخمین  عمر SSD ازنرم افزار  Crystal Disk Info استفاده کنید

با خدمات کامپیوتری شرق همراه باشید :Crystal Disk Info یک برنامه کوچک واقعا کاربردی است که می توانید از آن برای تخمین طول عمر باقیمانده SSD خود استفاده کنید. این دارای اطلاعات کافی است که در واقع مفید است و طاقت فرسا نیست، و از همه بهتر، استفاده از آن کاملا رایگان است.

طول عمر هارد SSD

برای ارتقاء کامپیوتر خودتون به خدمات کامپیوتری شرق مراجعه کنید

آموزش اندازه گیری  عمر هارد SSD

Crystal Disk Info را نصب و راه اندازی کنید.
به وضعیت سلامت نگاه کنید. این باید درصد سلامتی مانند باتری داشته باشد تا شما را از عمر باقیمانده SSD مطلع کند—هر چه درصد وضعیت سلامت بالاتر باشد، SSD شما بیشتر دوام خواهد آورد.
در زیر وضعیت سلامت، باید وضعیت SSD شما را نیز به شما بگوید.
اگر می گوید خوب است، پس هنوز چیزی برای نگرانی ندارید.
با این حال، اگر روی احتیاط نوشته شده باشد، به این معنی است که SSD در حال تحلیل رفتن است و شما باید از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و قبل از اینکه خیلی دیر شود، آن را جایگزین کنید.
اگر می گوید Bad، عمر SSD به پایان رسیده است و اگر قبلاً از کار نیفتاده باشد، اگر کار کند خوش شانس خواهید بود. اگر چیز دیگری می گوید، پس ممکن است بخواهید بیشتر تحقیق کنید – اما این خارج از محدوده این پست است.
برای Total Host Writes به بالا سمت راست نگاه کنید (یا ممکن است بسته به نسخه شما فقط Host Writes باشد). این مقدار کل داده ای است که تاکنون روی این درایو نوشته شده است.
به عنوان مثال، اگر حدود ۴۰۰ ترابایت هستید، می دانید که بیش از نیمی از عمر دستگاه را پشت سر گذاشته اید. با نزدیک شدن به ۷۰۰ ترابایت، باید به فکر تهیه یک درایو پشتیبان باشید. اما صادقانه بگوییم، حتی برای نزدیک شدن به این مقدار، سال ها استفاده سنگین طول می کشد!

تخمین طول عمر باقیمانده SSD با استفاده از گارانتی

اکثر سازندگان SSD دارای ضمانت نامه ای هستند که می توانید از آن برای پیش بینی مدت زمان استفاده از SSD خود استفاده کنید. البته به این معنی نیست که گارانتی عمر باقیمانده SSD شما را نشان می دهد، اما می تواند به شما کمک کند تا احتمال خرابی آن را تخمین بزنید. به عنوان مثال، یک SSD با پنج سال گارانتی یا ۶۰۰ ترابایت ترابایت (Total Host Writes) در مقایسه با SSD با سه سال ضمانت یا ۲۰۰ ترابایت ترابایت، احتمالاً عمر بیشتری خواهد داشت.

عامل دیگری که می توانید برای تخمین طول عمر SSD خود استفاده کنید، ساعات MTBF (میانگین زمان بین خرابی ها) است که توسط سازنده در برگه مشخصات ارائه شده است.

با این حال، پیش بینی نمی کند که SSD شما چند ساعت دوام بیاورد، اما احتمال خرابی SSD را در مدت گارانتی به شما می گوید. به عنوان مثال، اگر MTBF SSD شما ۱ میلیون ساعت باشد، به این معنی است که احتمال خرابی آن در طول سال های گارانتی ۰.۰۳٪ است، حتی اگر حداقل هشت ساعت در روز از آن استفاده کنید – طبق We PC. به عبارت دیگر، هر چه ساعت MTBF بیشتر باشد، احتمال خرابی SSD شما کمتر است.

آموزش اندازه گیری طول عمر هاد SSD :

اگر برگه مشخصات اصلی برای بررسی گارانتی و ساعات MTBF ندارید، می توانید از Crystal Disk Info برای پیدا کردن شماره مدل SSD خود استفاده کنید. شماره مدل SSD شما معمولاً به صورت پررنگ درست بالای جزئیات Firmware نوشته می شود. از طرف دیگر، اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید روی دیسک محلی خود کلیک راست کرده، Properties را انتخاب کنید و شماره مدل سازنده SSD خود را در قسمت Hardware بیابید.

فروش انواع هارد SSD هارد معمولی در خدمات کامپیوتری شرق

۰۲۱۳۳۷۹۰۰۹۵

هنگامی که شماره مدل سازنده SSD خود را دارید، می توانید آن را در گوگل جستجو کنید و برگه مشخصات را پیدا کنید تا از گارانتی و ساعات MTBF مطلع شوید. هرچه گارانتی سازنده و ساعت های MTBF در برگه مشخصات بیشتر باشد، طول عمر پیش بینی شده SSD شما بیشتر خواهد بود.

نگران این هستید که به زودی بمیرد؟ به این نکات برای افزایش طول عمر SSD توجه کنید و مطمئن شوید که پشتیبانی TRIM را در اسرع وقت فعال کنید

حافظه های SSD طول عمر زیادی دارند

از آنجایی که درایوهای SSD قطعات متحرک ندارند، بسیار قابل اعتماد هستند. در واقع، اکثر SSD ها می توانند بیش از پنج سال کار کنند، در حالی که بادوام ترین واحدها بیش از ده سال هستند.

با این حال، مدت زمانی که SSD شما دوام می آورد بستگی به تعداد دفعات نوشتن داده در آن دارد و می توانید از آن برای تخمین طول عمر استفاده کنید

با این حال، برخی تخمین ها می گویند که SSD معمولی برای ۱۰ سال در حجم کاری معمولی دوام می آورد. این افزایش از پنج به شش سالی است که زمانی به عنوان تخمین استفاده می کند

منبع : www.makeuseof.com

دیدگاهتان را بنویسید