آموزش کامپیوتر, آموزش ویندوز, مقالات آموزشی, مقالات کامپیوتری

معرفی ویندوز ۱۱

مایکروسافت و ویندوز ۱۱

  1. معرفی ویندوز ۱۱

انتشار Windows 11 از جانب شرکت مایکروسافت، برای بسیاری از افراد شوکه کننده بود؛ زیرا مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ و هنگام معرفی ویندوز ۱۰، اعلام کرد که این آخرین نسخه از ویندوز خواهد بود. قرار بر این بود که به‌صورت منظم، آپدیت‌هایی برای ویندوز ۱۰ ارائه شود که آن را هم راستا با رقبایی همچون MacOS نگه دارد.

ویندوز ۱۱ برای افراد مبتدی و کسانی که کاربر حرفه‌ای ویندوز نیستند، کاملا ایده‌آل است؛ اما برای افراد حرفه‌ای و متخصصان، جای بهبود بسیار زیادی در آن وجود دارد. کاربران ویندوز لایق این بودند که این سیستم عامل زودتر از سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

یکی از مواردی که باعث شد ویندوز ۱۱ به سرعت نزد مردم محبوب شود، امکان ارتقای رایگان از ویندوز ۱۰ است. افرادی که کاربران ویندوز ۱۰ بوده‌اند، می‌توانند به‌صورت رایگان رایانه‌شان را به ویندوز ۱۱ ارتقا دهند.

برخی از افراد تصور کنند ویندوز ۱۱ تنها یک پوسته گرافیکی برای ویندوز ۱۰ است و مایکروسافت قصد دارد آن را با استفاده از ترفندهای تجاری، به عنوان نسخه بعدی ویندوز معرفی کند. این ادعاها از پایه غلط هستند؛ زیرا در Windows 11، کل تم سیستم عامل مجددا طراحی شده و ظاهر برنامه‌های پیشفرض، کاملا تغییر پیدا کرده است. رابط لمسی که در لپتاپ‌هایی با نمایشگر لمسی دارای اهمیت زیادی است، بهبود چشمگیری پیدا کرده و تجربه بهتری را نسبت به ویندوز ۱۰ ارائه می‌دهد.

از آنجایی که کمتر از یک سال از انتشار Windows 11 می‌گذرد، بدیهی است که باگ‌هایی درون آن وجود داشته باشد. گرچه اولین نسخه تمام سیستم عامل‌ها و برنامه‌ها، مشکلاتی دارد که تیم توسعه دهنده آنها، بعد از مدتی مشغول برطرف کردن آن می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم اگر کاربر حرفه‌ای ویندوز هستید و هنوز سیستم عامل رایانه‌تان را ارتقا نداده‌اید، همچنان از انجام این کار امتناع کنید!

ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱

نسخه ۱۱ از سیستم عامل مایکروسافت، پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به برادر بزرگتر خود داشته است. همچنین قابلیت‌های زیادی به آن اضافه شده که می‌توان آنها را به فال نیک گرفت؛ به شرطی که مایکروسافت بتواند در مدت زمان کوتاهی، مشکلات فعلی آن را حل کند.

در ویندوز ۱۰، کاربران با مشکلاتی نظیر آپدیت‌های ناخواسته مواجه بودند. معمولا دستگاه به‌صورت خودکار، اقدام به آپدیت سیستم عامل می‌کرد. این کار باعث مصرف ترافیک اینترنت کاربران شده و در صورت قطع شدن اتصال، فایل ناقص به‌صورت خودکار نصب می‌شد. خودتان تصور کنید نصب شدن یک فایل مهم به‌صورت ناقص، چه عواقبی دارد!

در ادامه، تعدادی از ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ را برای شما آماده کرده‌ایم. اگر فکر می‌کنید مورد دیگری نیز باید در این صفحه موجود باشد، حتما آن را در بخش نظرات ارسال کنید تا در اسرع وقت، آن را به این مطلب اضافه کنیم!

رابط کاربری ویندوز ۱۱

در اعلامیه‌ای که مایکروسافت در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ منتشر کرد، تاکید شده بود که رابط کاربری ویندوز ۱۱، دستخوش تغییرات بزرگی شده است. زبان طراحی جدیدی که این شرکت، آن را «طراحی روان» نامیده، جایگزین زبان طراحی نسخه‌های قبلی ویندوز یعنی Metro شده است. زبان طراحی Metro اولین بار در نسخه شکست خورده ویندوز ۸ دیده شد!

رابط کاربری یا UI ویندوز ۱۱، نسبت به Windows 10، تغییرات مثبتی را تجربه کرده است. برای مثال، نوار وظیفه یا تسک‌بار (Task Bar) که برنامه‌های درحال اجرا را به ما نشان می‌دهد، به وسط نوار پایینی منتقل شده است. همچنین دیگر خبری از نوتیفیکشن‌هایی که نیمی از صفحه را اشغال می‌کردند، وجود ندارد.

اما تغییر مهم دیگر در رابط کاربری ویندوز ۱۱، تغییر آیکون‌ها و طراحی مجدد File Explorer است! دیگر خبری از آیکون‌هایی که از ویندوز XP در ویندوز وجود داشت، خبری نیست؛ آیکون‌های جدید، طراحی تخت و دلنشینی دارند که با ظاهر آرامش‌بخش صفحه اصلی ویندوز ۱۱، هارمونی خاصی ایجاد می‌کند. اما تعدادی انتقاد نیز به این طراحی وجود دارد؛ برای مثال، اگر بر روی یک فایل کلیک راست کنید، همان پنجره قدیمی بکار رفته در ویندوز ۱۰ را خواهید یافت!

اضافه شدن ویجت‌ها

ویجت یا ابزارک‌ها، برنامه‌های کوچکی هستند که برای دسترسی راحت‌تر به اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، ویجت اخبار می‌تواند به شما برای خواندن سرفصل اخبار بدون نیاز به باز کردن Google News کمک کند؛ و یا ویجت موزیک (عموما در موبایل) به شما کمک می‌کند که بدون نیاز به اجرای برنامه موزیک، پخش آهنگ را آغاز کنید!

شرکت اپل در سیستم عامل‌های iOS 14 و همچنین iPadOS 15، توجه ویژه‌ای به ویجت‌ها کرد. مایکروسافت نیز سعی کرد در ویندوز ۱۰، ویجت‌ها را برگرداند؛ اما در تحقق این کار، چندان موفق نبود. در ویندوز ۱۱، این شرکت سعی کرد که ویجت‌ها را گسترش دهد و برخلاف ویندوز ۱۰، این بار موفق ظاهر شده است.

شما می‌توانید در این سیستم عامل انواع ویجت‌ها را مورد استفاده قرار دهید. برای مثال، ویجت‌های اخبار با استفاده از Feed، جدیدترین اخبار موضوعاتی مثل ورزش، سهام، آب و هوا و… را ارائه می‌دهند. این ویجت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی برنامه ریزی شده مایکروسافت، اخبار را شخصی سازی می‌کند. همچنین مرورگر Edge، وظیفه پردازش آنها را برعهده دارد! برای دسترسی به ویجت‌ها، تنها باید آیکون چهارم از سمت چپ را در تسکبار انتخاب کنید!

اجرای اپلیکیشن‌های اندروید (APK)

یکی از امکانات بسیار کاربردی که به ویندوز ۱۱ اضافه شده، امکان اجرای برنامه‌های موبایل بدون نیاز به شبیه‌ساز است! این موضوع به خصوص برای برنامه‌ نویسان اندروید و همچنین گیمرهای آنلاین، بسیار حائز اهمیت است!

مزایای این کار بسیار زیاد است؛ برای مثال، دیگر لازم نیست برای استفاده از برنامه‌های موبایلتان در ویندوز، به دنبال نسخه‌های تحت وب باشید! منظورمان این نیست که وب اپلیکیشن‌ها بد هستند، اما امکانات کمتری نسبت به نسخه نصبی دارند!

Amazon App Store، فروشگاه برنامه آمازون است که برنامه‌های سیستم عامل اندروید را پشتیبانی می‌کند. همچنین مارکت اصلی تبلت‌های سری Fire آمازون نیز می‌باشد. در ویندوز ۱۱، این فروشگاه با فروشگاه ویندوز ادغام شده است. به همین دلیل، کاربران می‌توانند علاوه بر نرم افزارهای ویندوز، برنامه‌های اندرویدی را نیز از این فروشگاه دریافت و اجرا کنند.

Snap Layouts

معرفی ویندوز ۱۱

 

مدت‌ها است که ویندوز، در امر تنظیم کردن پنجره‌های باز، تغییر موقعیت آنها و همچنین کار با دو پنجره به‌صورت همزمان موفق عمل کرده است. در لپتاپ‌های اپل که از MacOS استفاده می‌کنند، به تازگی امکان تنظیم پنجره‌ها به گونه‌ای که نصف صفحه اشغال شود، ایجاد شده است. این ویژگی سال‌هاست در اختیار کاربران ویندوز قرار دارد!

در ویندوز ۱۱، امکانات جدیدی برای تنظیم پنجره‌ها وجود دارد که با نام Snap Layouts شناخته می‌شود. این ویژگی ه شما کمک می‌کند که طرح‌بندی‌های مختلفی را برای پنجره‌ها انتخاب کنید و سپس، به سادگی آنها را با پنجره‌های موردنظر پر کنید! خبر خوب این است که برای تنظیم پنجره‌ها، لازم نیست کار زیادی انجام دهید؛ زیرا قابلیت Snap Layouts از طریق نوار ابزار قابل دسترسی است!

منوی تنظیمات

بخش تنظیمات ویندوز، بهم ریخته‌ترین و شلوغ‌ترین بخش نسخه‌های قبلی ویندوز بوده است. برای مثال، به بخش تنظیمات (Control Panel) ویندوز ۷ نگاهی بیندازید!

در ویندوز ۱۱، خبری از این آشفتگی نیست و هر چیز، سر جای خودش قرار دارد. در بخش تنظیمات Windows 11، شما می‌توانید یک ستون ثابت در سمت چپ را مشاهده کنید. به این صورت، در صورتی که تنظیمات موردنظر شما در یکی از بخش‌ها نبود، می‌توانید بدون بازگشت به صفحات قبلی، جابجا شوید. در تصویر زیر می‌توانید تنظیمات ویندوز ۱۱ را مشاهده کنید.

عملکرد و امنیت

معرفی ویندوز ۱۰

طبق گزارشات سایت PCMag و گزارشات انجام شده بر روی ویندوز ۱۰ و ۱۱، مشخص شد که ویندوز ۱۱ عملکرد بهتری نسبت به ویندوز ۱۰ در بخش بهره‌وری دارد. برای مثال، در اجرای بازی‌ها ویندوز ۱۱ با اختلاف اندک، عملکرد بهترین نسبت به نسخه قبلی داشته است. همچنین در استفاده از مرورگر Edge، لود شدن سیستم عامل در حالت Sleep و ورود با استفاده از قابلیت Windows Hello با افزایش سرعت در Windows 11 روبرو هستیم. همچنین مایکروسافت ادعا کرده که حجم بروزرسانی‌های ویندوز ۱۱ را حدود ۴۰ درصد نسبت به ویندوز ۱۰ کاهش داده است.

Windows Hello یکی از قابلیت‌های امنیتی است که بیشتر برای لپتاپ‌ها در دسترس است. این ویژگی کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از بیومتریک امنیتی، وارد اکانت ویندوز شوید. برای مثال، می‌توان به استفاده از اثر انگشت، اسکن چهره و یا در برخی از لپتاپ‌های پیشرفته، اسکن قرنیه چشم اشاره کرد.

امنیت ویندوز ۱۱ به نسبت ویندوز ۱۰ بسیار افزایش پیدا کرده است. مایکروسافت درصد قابل توجهی از این امنیت را مدیون تراشه امنیتی TPM مادربردها است. همان طور که احتمالا می‌دانید، یکی از پیش‌ نیازهای ویندوز ۱۱، استفاده از TPM 2.0 است.

رئیس بخش ویندوز شرکت مایکروسافت، یعنی پانوس پانای، ادعا کرده که ویندوز ۱۱ امن‌ترین نسخه ویندوز از ابتدا تا الان بوده است. گرچه این ادعا باید توسط تست‌های مختلف و در گذر زمان مشخص شود، اما بنظر می‌رسد استفاده از نسل دوم تراشه‌های TPM و همچنین قابلیت Secure Boot، می‌تواند تا حد زیادی امنیت دستگاه را افزایش دهد.

مقایسه ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰؛ کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؟

در ادامه، به‌صورت خلاصه و مفید، این دو سیستم عامل را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و تغییرات مهمی که باعث بهتر یا بدتر شدن ویندوز ۱۱ در برابر ویندوز ۱۰ شده است را بررسی می‌کنیم.

در بخش طراحی و رابط کاربری، ویندوز ۱۱ به لطف چیدمان بهتر و تمرکز بر روی ویژگی‌هایی مثل چند وظیفگی و ایجاد یک محیط حرفه‌ای همچون MacOS، دست برتر را دارد. در ویندوز ۱۰ بیشتر بر روی ایجاد تجربه مشابه اندروید و ایجاد رابط‌های تعاملی مختلف تمرکز شده بود.

در بخش ویجت‌ها، باز هم ویندوز ۱۱ دست بالاتر را دارد. درست است که این ویجت‌ها جدید و خاص نیستند؛ اما به لطف هوش مصنوعی قدرتمند، به بهترین شکل ممکن دسته بندی شده‌اند. ویجت‌های ویندوز ۱۰، همان مواردی است که در ویندوز ۷ دیده می‌شد.

پشتیبانی از قلم‌، دستورات صوتی و لمس در ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰، بهبود چشمگیری داشته است. این مورد می‌تواند در تبلت‌های ویندوزی و لپتاپ‌های دارای نمایشگر لمسی، بسیار کارساز باشد.

ویندوز ۱۰ پرو که به عنوان محبوب‌ترین نسخه ویندوز در بین گیمرها شناخته می‌شود، مقابل ویندوز ۱۱ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اجرای بازی‌های Xbox و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ از ویژگی‌هایی است که در ویندوز ۱۰ وجود دارد. در ویندوز ۱۱، توجه ویژه‌ای به Xbox Game Pass شده است؛ اما باقی موارد ثابت هستند.

آخرین مورد، این است که مایکروسافت امکان استفاده مستقیم از برنامه Microsoft Teams را از طریق بخش تسک‌بار فراهم کرده؛ این یعنی برنامه تیمز، به یکی از بخش‌های ویندوز ۱۱ تبدیل شده است! در نسخه‌های قبلی ویندوز، معمولا کاربران از نرم افزار اسکایپ برای ارتباط ویدیویی استفاده می‌شد.

جمع‌بندی

ویندوز ۱۱ آخرین نسخه از ویندوز است که در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شد. این نسخه دارای تغییرات زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی است.

در بخش طراحی، زبان طراحی ویندوز ۱۱ به کلی تغییر پیدا و حس و حال MacOS را به کاربر منتقل می‌کند. نوار وظیفه به وسط انتقال پیدا کرده و File Explorer به‌صورت کامل بازطراحی شده است.

از شاخص‌ترین امکانات اضافه شده به ویندوز ۱۱ می‌توان به بازطراحی UI، اضافه شدن ویجت‌ها، امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی با استفاده از مایکروسافت استور، بهبود عملکرد Snap Layouts، بازطراحی کامل بخش تنظیمات، بهبود عملکرد و بهره‌وری و همچنین استفاده از قابلیت‌های امنیتی تراشه TPM 2.0 اشاره کرد.

نظر شما درباره ویندوز ۱۱ و تفاوت‌های آن با ویندوز ۱۰ چیست؟ اگر مورد دیگری در ذهن دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات ارسال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید