خدمات سخت افزاری, راهنمای خرید کامپیوتر, راهنمای خرید کامپیوتر, مقالات آموزشی, مقالات کامپیوتری

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

 مقدمه ایی برای راهنمای خرید سیستم گیمینگ

  امروزه صنعت بازی های ویدئویی یا گیمینگ را نمی توان نادیده گرفت ، این صنعت بزرگ و سودمند ده‌ها شغل مختلف را در بر می‌گیرد و باعث استخدام هزاران نفر در سراسر جهان در این بخش شده‌است.در سال ۲۰۱۸، بازی‌های ویدئویی ۱۳۴٫۹ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته‌اند و همچنین باعث سرگرمی و رقم زدن خاطرات خوب برای بسیاری از گیمر ها در سراسر جهان شده اند و همین امر و جذابیت روز افزون بازی های مختلف باعث افزایش تقاضا در حوزه بازی سازی شده است.ولی باید بدانیم که برای بازی کردن یک بازی با گرافیک خفن شما نیازمند یم سیستم یا کامپیوتر با سخت افزار خفن هم هستید پس اگر قصد دارید کامپیوتر گیمینگی تهیه کنی ، خواندن این متن بی فایده نیست.

چرا پی سی یا کامپیوتر برای گیمینگ مناسب ترین انتخاب برای گیمر هاست؟

پی سی ها اغلب قابل ارتقا هستند و شما می توانید پس از چند سال دوباره آنها را ارتقا و بروز کنید و علاوه بر این ویژگی شما می توانید به جز گیمینگ همه کار های شخصی که مرتبط با رایانه هست نیز مانند : فیلم دیدن ، گشت زدن در اینترنت ، انجام کار های شخصی و اینترنتی و … انجام دهید و مثل کنسول های بازی شما محدودیتی در این زمینه ندارید.

خلاصه ای از تاریخچه صنعت گیم

بازی‌های ویدئویی امروزه از دو منبع سرچشمه می‌گیرند، که یکی از آن‌ها ماشین‌های سکه‌ای هستند. ماشین‌هایی که به صورت نیمه مکانیکی کار کرده و با انداختن سکه در آن‌ها می‌توانستید از آن‌ها استفاده کنید. Jukebox که در سال ۱۹۴۸ به یکی از این ماشین‌های مهم و معمول تبدیل شد مثالی برای این سرچشمه است.اما قبل از آن،Pinball  را نباید از یاد ببریم. صنعت ماشین پینبال در سال ۱۹۳۲ با تولید ماشین Baffle Ball که توسط David Gottlieb به این کس وارد شده و به حدی گسترده شد.

 

پس از جنگ جهانی دوم، این ماشین وارد ژاپن شد. شرکتهایی مثل Michael Kegan آن را در این کشور گسترش دادند. این شرکت یک شرکت یهودی بود که تجارت دستگاه‌های سرگرمی سکه‌ای را جهان گسترش داد. شرکتهایی مثل Sega Enterprise نیز کار خود را با ساخت دستگاه‌های سکه‌ای شروع کردند. بازی‌های این دستگاه‌ها جزء اولین بازی‌های اکترونیکی بودند.همچنین کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس نیز بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۵ اولین کامپیوترهای الکترونیکی را طراحی کردند که می‌شود بعضی از مصرف‌های آن‌ها را در این برگه به حساب آورد.

اولین بازی الکترونیکی شناخته شده دستگاه Cathode-Ray Tube نام دارد که در سال ۱۹۴۸ توسط Thomas T. Goldsmith Jr. و Istle Ray Mann تهیه گردیده است. این دستگاه از vacuum tubes استفاده می‌کرد و برای شناخت و هدفگیری هدف‌ها به کار می‌رفت که در نوع خود پیشرفت بزرگی به حساب می‌رفت.برنامه‌هایی همچون Christopher Strachey و OXO نیز جزء اولین برنامه‌های سیمولاتور کامپیوتری بودند.با این حال، اولین بازی واقعی کامپیوتری در سال ۱۹۵۸ و در تکنولوژی Oscilloscope تهیه شده‌است. ویلیام هگنباتوم، این بازی را تهیه نمود و نام آن تنیس برای دو Tennis For Two بود.این بازی در لابراتوار Brookhaven National Laboratory به نمایش گذاشته شد. این بازی به صورت ۲ نفره و بسیار ساده بود. نفر اول باید یک زاویه را انتخاب کرده و با کلید انرا به سمت دیگر بیندازد و نفر دوم نیز همینکار را نجام دهد.

 

 

 

اقسام مهم سیستم گیمینگ

برد اصلی (Main Board) : این قطعه در داخل کیس قرار میگیرد و سایر قطعات بر روی آن سوار میشوند، به همین دلیل است که به آن برد اصلی یا برد مادر (مادر برد) نیز گفته میشود .

 

CPU (یا واحد پردازنده مرکزی،):  این قسمت مغز متفکر رایانه است ، این قطعه بر روی برد اصلی سوار می شود.

 

فن (Heat Sink سی پی یو) : این بخش بر روی CPU قرار میگیرد و وظیفه آن خنک کردن و کاهش گرمای سی پی یو در حین انجام کار های مختلف است.

 

RAM (یا Random Access Memory): که به آن حافظه با دسترسی تصادفی نیز گفته میشود، اطلاعات به صورت موقت و با دسترسی غیر ترتیبی در این واحد ذخیره میشوند، اطلاعات این حافظه با قطع جریان برق از بین میروند، این قطعه نیز بر روی مادر برد قرار میگیرد.

 

حافظه‌ی RAM به همراه CPU اصلی‌ترین نقش در پردازش داده‌ها را بر عهده دارند.

 

ROM (یا Read Only Memory): که از آن با عنوان حافظه فقط خواندنی نیز یاد میکنند ، این نوع حافظه فقط قابل خواندن بوده و قابل نوشتن نمیباشد و اطلاعات آن دائمی هستند.

 

کارت گرافیک : وظیفه پردازش تصویر را بر عهده دارد، این قسمت نقش مهمی در پردازش و اجرای بازی های کامپیوتری دارد .

 

مانتیور (نمایشگر) : مانیتور یا صفحه نمایش بخشی از کامپیوتر است که ویدئو و اطلاعات گرافیکی پردازش شده توسط کارت گرافیک را توسط کابل در نمایشگر نشان می‌دهد و انواع مختلفی دارد. مانیتورها شباهت زیادی به تلویزیون دارند؛ اما کاربرد نمایشگر مانیتور در این است که اطلاعات گرافیکی را با رزولوشن بالاتر در صفحه نمایش نشان می‌دهند. صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها عموما از نوع صفحه نمایش تخت می‌باشند.

 

انتخاب کارت گرافیک

چون کارت گرافیک مهمترین بخش برای یک سیستم گیمینگ هست پس اولین قطعه است که ما به دنبال آن می رویم و بعدا به سراغ قطعات دیگر می رویم که روش قابل قبول هم همین است ، می تونید بسته به بودجتون یکی از این کارت گرافیک ها رو انتخاب کنید :

RTX 3060 Ti

RTX 3070

RTX 3080

RX 5500XT

 

 

سی پی یو

قدم دوم انتخاب سی پو یو هست : (بسته به بودجه خود )

Ryzen 3600X

 

Intel i5 10600K CPU

 

 

خنک کننده

در این قسمت شما انتخاب های زیادی دارید و می توانید باز هم بسته به بودجه خود انتخاب کنید :

Corsair 4000D Airflow

 

Cooler Master Hyper 212 Black RGB

 

Pure Rock Slim CPU Cooler

 

مادر برد

چون سی پی یو ما amd  است پس ما دو انتخاب بیشتر نداریم یا باید b550  یا b450 را انتخاب کنیم :

Asrock B550 Phantom Gaming Motherboard

 

MSI B550 Carbon Motherboard

 

و یا استثنائا اگر قطعات بالا را نتوانستید تهیه کنید این قطعه هم مناسب است :

MSI z490 gaming edge

 

 

رم

با توجه به بودجه خود از بین ۳۲ گیگ و ۱۶ گیگ یکی ررا انتخاب کنید و حتی می توانید ۸ گیگ را هم بخرید ولی ما ۸ گیگ را پیشنهاد نم کنیم زیرا دیگر پاسخگوی گیم های حجیم امروزه نیست.

۱۶GB Corsair Vengeance RGB RAM

 

۳۲GB Corsair Vengeance RGB Pro RAM

حافظه یا ssd

شما می تونید از بین حافظه های ۵۱۲ گیگ ، ۱ ترابایت ، ۲ ترابایت یکی را انتخاب کنید که صد الته پیشنهاد ما ۲ ترا هست زیرا بازی ها روز به روز حجیم تر و سنگین تر می شوند و بهتر است که حافظه زیادی را داشته باشید تا هم بازی های زیادی را ذخیره سازی کنید و هم اطلاعات شخصی خود را.

Corsair PCIE 4 SSD

 

Crucial p2 SSD

 

منبع تغذیه یا پاور

Corsair CX750 PSU

 

Rm850 Power Supply

 

پوسته کیس

این بخش بیشتر شخصی است و شما فقط باید توجه داشته باشید که سایز پوسته کیس انتخابیتون به سایز قطعات بخوره و مهم تر از همه اینکه باید سایز پوسته انخابی حتما حتما حتما مناسب سایز مادر بردتون باشه!!!

و پیشنهاد ما :

MSI MAG Forge 100R

مانیتور

این سخت افزار به علاوه موس و کیبورد توضیحات خاصی ندارند و بیشتر سلیقه ای و شخصی هستند فقط توجه داشته باشید ، مانیتوری با رزولوشن بالا انتخاب کنید و موس و کیبورد را هم جوری انتخاب کنید که هنگام کار باهشون راحت باشید و پیشنهاد می کنیم که موس و کیبورد و مانیتوری انتخاب کنید که مخصوص گیمینگ باشند تا بهترین تجربه را از گیم خود داشته باشید.

 

توجهات

  1. تمام قطعات گفته شده با هم همخوانی دارند و شما با خیال راحت می توانید با توجه به بودجه خود از میان آن ها انتخاب کنید و یک سیستم قدرتمند را ببندید.

 

  1. تمام قطعات قابل ارتقاء هستند و شما در آینده در هر مرحله ای می توانید آنها را ار تقاء و بروز رسانی کنید.

 

 

  1. متاسفانه با توجه به نوسانات ارزی کشور ممکن است بستن سیستم گیمینگ خوب با توجه به توضیحات بالا بسیار هزینه داشته باشد پس پیش از خرید هر قطعه ای در مورد قیمت آن تحقیقات لازم را به عمل بیاورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید