آموزش شبکه, دانستنی ها, راهنمای خرید کامپیوتر, مقالات کامپیوتری

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چیست؟

CCTV مخفف تلویزیون مدار بسته است و معمولاً تحت عنوان نظارت تصویری شناخته می شود. “مدار بسته” به این معنی است که برخلاف تلویزیون “عادی” که به طور گسترده برای عموم پخش می شود ، پخش معمولاً به تعداد محدودی از نمایشگرها (بسته) منتقل می شود. شبکه های دوربین مدار بسته معمولاً برای شناسایی و جلوگیری از فعالیت های مجرمانه و ثبت تخلفات ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرند ، اما کاربردهای دیگری نیز دارند.

فناوری دوربین مداربسته برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ توسط دانشمندان آلمانی برای نظارت بر پرتاب موشک های V2 ساخته شد. بعداً توسط دانشمندان آمریکایی هنگام آزمایش بمب اتمی استفاده شد.

موارد استفاده

نظارت دوربین مداربسته می تواند مجرمان بالقوه را باز دارد. در صورت وقوع جرمی ، فیلم های ویدئویی می توانند به نیروی انتظامی کمک کنند تا تحقیقات و بعداً شواهدی را برای پیگرد قانونی در دادگاه قانونی ارائه دهد. همراه با دوربین مداربسته ، حسگرهای صوتی ، حرارتی و انواع دیگر می توانند مقامات را از وقایع غیرمعمول هشدار دهند ، مثلاً آتش یا اسلحه در یک مکان. برای مشاغل ، دوربین های مدار بسته می توانند فعالیت های مجرمانه داخلی را شناسایی و کنترل کنند. زندان ها ممکن است از نظارت ویدئویی برای جلوگیری از انتقال مواد مخدر و سایر کالاهای قاچاق به زندانیان توسط هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کنند. دوربین های امنیتی قادر به نظارت بر مناطقی هستند که به راحتی قابل دسترسی نیستند ، به عنوان مثال پشت بام ها

مدیریت بحران

با استفاده از دوربین های مدار بسته ، نیروهای اورژانس و نیروهای امداد و نجات قادر به ارزیابی و نظارت بر حوادث در زمان واقعی برای انتقال “وضعیت” از طریق ویدئو به تیم های مدیریت بلایا هستند ، از داخل یک ساختمان در حال سوختن ، از یک غار یا از یک هلی کوپتر که بر فراز یک صحنه پرواز می کند.

نظارت بر خیابان و شهر و جامعه

دوربین های موجود در چراغ های راهنمایی و سایر شهرها مردم را برای جمع آوری آمار ترافیک و همچنین تصاویر اثبات کننده برای سرعت غیرمجاز کنترل می کنند.

نظارت و تشخیص پزشکی

حدود ۴۳ عضله صورت وجود دارد که افکار و احساسات افراد را بیان می کند. نرم افزار هوشمند می تواند این عبارات را شناسایی کند ، به عنوان مثال درد یا اضطراب ، از تصاویر به راحتی که مردم می توانند داشته باشند. دوربین های مدار بسته همچنین می توانند بیماران را – برای مثال کودکان یا افراد مسن – کنترل کنند تا بحران های بالقوه پزشکی را شناسایی کنند ، به عنوان مثال سکته مغزی ، یا حمله صرعی یا آسم.

تحقیقات رفتاری

دوربین مداربسته ای که برای تحقیق در مورد خودکشی استفاده شد ، نشان داد که ۸۳ درصد افرادی که قصد پرتاب خود را مقابل قطار دارند ، رفتارهای خاصی نشان می دهند. این موارد بعداً از تصاویر دوربین مداربسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و اکنون برای هشدار ناظران نظارت بر خودکشی های احتمالی استفاده می شود. محققان از شبکه های نظارتی برای ثبت فعالیت های جمعیت در مکان های عمومی و جلوگیری از رفتارهای ضد اجتماعی استفاده می کنند. به عنوان مثال ، از دوربین ها در مدارس برای امنیت و ضبط آزار و اذیت و یا حوادث زمین بازی بر روی ویدئو استفاده شده است.

دوربین مدار بسته چگونه کار می کند؟

سیستم های آنالوگ و دیجیتال کاملاً متفاوت عمل می کنند اما شبکه های مدار بسته مدرن از نرم افزار و سخت افزار تبدیل برای تبدیل آنالوگ به دیجیتال استفاده می کنند. این فرآیند مقاوم سازی نامیده می شود.

دوربین مداربسته چیست؟

یک سیستم دوربین مدار بسته شامل:

یک یا چند دوربین (آنالوگ یا دیجیتال) که هرکدام دارای یک لنز مجهز به سنسور تصویر هستند

ضبط کننده – یا ضبط کننده ضبط صوت تصویری استاندارد برای سیستم های آنالوگ ، یا ضبط مستقیم فیلم (DVR) یا ضبط ویدیوی شبکه (NVR) برای سیستم های دیجیتال

کابل ها – یا RJ45 برای دیجیتال یا کواکسیال برای آنالوگ

یک یا چند مانیتور که تصاویر به آنها منتقل می شود

یک دوربین با استفاده از حسگرهای تصویر تصاویر را از طریق لنز ضبط می کند.

این تصاویر (و اغلب صدا نیز) به صورت بی سیم یا با کابل به ضبط کننده یا نوار منتقل می شوند. ضبط کنندگان ممکن است از نرم افزار تحلیلی و سایر فن آوری های هوشمند برای اسکن داده ها و ارسال هشدارهای خودکار به انسان یا سایر سیستم ها و دستگاه ها استفاده کنند. این نرم افزار مدیریت فیلم (VMS) خوراک های ویدئویی را ثبت ، ذخیره و تجزیه و تحلیل می کند. این نرم افزار اغلب خودآموز است و از الگوریتم های یادگیری ماشین (ML) استفاده می کند که از قابلیت هایی مانند تشخیص حرکت ، تشخیص چهره ، شمارش افراد و …

مانیتور ها می توانند از طریق نرم افزار یا به طور فعال توسط افراد کنترل شوند.

انواع سیستم های مدار بسته

دوربین مداربسته

آنالوگ : از اتصالات Bayonet Neill-Concelman (BNC) روی کابل های کواکسیال برای انتقال سیگنال های ویدئویی مداوم استفاده کنید. وضوح آنها نسبتاً پایین است اما ارزان و موثر هستند. وسایل جانبی بیشتری در یک سیستم آنالوگ وجود دارد ، به عنوان مثال کابل های کواکسیال استاندارد معمولاً صدا را انتقال نمی دهند. سیگنال های آنالوگ را می توان دیجیتالی کرد ، دیجیتالی شدن حتی با تجهیزات قدیمی تر نیز مقرون به صرفه است. تصاویر به کارت ضبط ویدئو احتیاج دارند و می توانند در رایانه شخصی یا ضبط صوت ذخیره شوند. با یک گام بالاتر ، HD آنالوگ امکان افزایش رزولوشن را نسبت به سیستم های سنتی (۱۰۸۰ پیکسل) فراهم می کند و با دوربین های آنالوگ و BNC سازگار است.

دیجیتال : این سیستم ها به کارت ضبط ویدئو احتیاج ندارند زیرا تصاویر مستقیماً در کامپیوتر ذخیره می شوند اما به فضای نسبتاً زیادی برای ذخیره ضبط نیاز دارند ، بنابراین معمولاً به شدت فشرده می شوند.

شبکه یا IP  : این سیستم ها با دوربین های آنالوگ یا دیجیتال استفاده می شوند ، از یک سرور ویدئو برای پخش تصاویر از طریق اینترنت استفاده می کنند. از مزایای آن می توان به WiFi و صدا ، هوش مصنوعی توزیع شده (DAI) برای تجزیه و تحلیل فیلم تصاویر ، دسترسی از راه دور ، پاور روی اترنت (POE) و وضوح بهتر اشاره کرد. علاوه بر این ، دوربین های IP توانایی محصور کردن دوربین های بیشتر در یک دوربین را دارند ، که می تواند زاویه وسیعی را پوشش دهد که به طور معمول ممکن است چندین دوربین یا سیستم دوربین را پوشش دهد.

با تمایل زیاد به سیستم های دوربین IP و دوربین های ویدئویی دیجیتال ، هر سه گزینه هنوز به یک اندازه استفاده می شوند.

دوربین مداربسته آنالوگ

مزایا و معایب

طرفداری – نصب ارزان تر و آسان تر از دوربین مداربسته شبکه با پشتیبانی بیشتر در دسترس است

موارد منفی – وضوح پایین تر ، کابل کشی بیشتر لازم است

آینده دوربین مدار بسته

در آینده سایر فن آوری های دیجیتال باید دوربین مداربسته را برای ایجاد یک فرآیند نظارت مستقل تر و فعال تر ، تکمیل کنند. این فناوری ها شامل شناسایی چهره ، دوربین های متصل ، سخت افزار هوشمند ، خواننده پلاک ، هواپیماهای بدون سرنشین ، دوربین های بدن پلیس و اینترنت اشیا است. این فناوری ها نظارت غیر فعال را افزایش می دهند ، توانایی سیستم ها به جای اینکه افراد هشدار دهند ، افزایش می یابد

نظارت بر شبکه های دوربین مدار بسته

یکی از سریعترین روندهای رو به رشد امنیت دوربین مداربسته ، نرم افزار نظارت بر شبکه تضمین می کند که سیستم های مداربسته کار می کنند(نصب و راه اندازی دوربین مداربسته )و می تواند نظارت ۲۴ ساعته بر یک منطقه و اعلان های قابل اطمینان را ارائه دهد. سیستم های مانیتورینگ می توانند در صورت قطع برق به کارکنان هشدار دهند (و به طور خودکار به منبع تغذیه پشتیبان تبدیل می شوند) ، دائماً فعالیت غیرمعمول در شبکه را بررسی می کنند و برای انواع مختلف استفاده ، خطرات و نیازها پیکربندی می شوند.

نمونه ایی از تجهیزات سیستم های مداربسته

دوربین مداربسته چیست؟

عکس بالا نمونه ایی از یک کابل ترکیبی برای دوربین مداربسته  آنالوگ می باشد

دوربین مداربسته چیست؟

سوکت BNC  که برای کابل های ترکیبی و اتصال به دوربین و دستگاه DVR  استفاده می شود

دوربین مداربسته چیست؟

 

دستگاه NVR  که مورد استفاده در دوربین مداربسته ip  می باشد .

دستگاه DVR قابل استفاده برای دوربین مداربسته که همان طور که در عکس مشخص است در پشت آن BNC  استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید