آموزش ویندوز, مقالات کامپیوتری

آموزش ویندوز تو گو Windows To Go

چگونه یک ویندوز قابل حمل در حافظه های USB بسازیم؟

آیا تا به حال با کامپیوترهایی که برای شما نیستند، کار کرده‌اید؟ در این شرایط از اینکه اجازه ندارید برنامه‌های مورد علاقه خودتان را روی آن سیستم نصب کنید ناامید هستید، یا بعد از اینکه ظاهر سیستمی را شخصی‌سازی کردید، مجبور به این هستید که با شرایط متفاوت دیگری خود را وفق دهید.

نظر شما چیست اگر بگویم که دیگر نیازی به این وفق دادن‌ها نیست؟ شاید دوست داشته باشید بدانید که از این پس قادر خواهید بود که نسخه دلخواه ویندوز خود را همراه با تمام برنامه‌های مورد استفاده شما به صورت نصب شده و آماده اجرا، در جیب خود نگهداری کرده و روی هر کامپیوتری که خواستید می‌توانید آن را اجرا کنید. پس دیگر نگران نباشید، چون با خواندن این مقاله، قادر به این کار خواهید بود. در اینجا به شما آموزش می‌دهیم که چطور ویندوز پرتابل خود را روی درایور USB (یا در صورت تمایل هارد اکسترنال) ذخیره کنید، تا هرجا که نیاز بود Windows 8 یا ۸.۱ را داشته باشید.

چگونه یک ویندوز قابل حمل در حافظه های USB بسازیم؟

Windows To Go نسخه‌ای از Windows 8.1 Enterprise است که برای اجرا و پردازش به‌صورت پرتابل بر روی USB یا هارددیسک اکسترنال طراحی شده است. شما می‌توانید نرم‌افزارهایی را روی آن نصب کرده، و سپس با فایل‌های داخل درایو کار کنید. البته اگر نرم‌افزاری را از Windows Store خریداری کرده‌اید، باید آن را همگام کنید.

چه چیزی نیاز داریم؟

در ابتدا به یک USB با ظرفیت ۱۶GB یا بیشتر (USB با ظرفیت ۳۲GB ایده‌آل است، زیرا می‌توانید فایل‌هایی را نیز در آن ذخیره کنید) و یا یک هارد اکسترنال نیاز دارید. البته USB هایی نیز مخصوص ویندوزهای پرتابل طراحی شده‌اند که سرعت پردازش ویندوز در آنها از USB های معمولی کمی بیشتر است. اما در هر دو حالت ویندوز پرتابل شما قابل اجرا و استفاده است. در ادامه موارد ذیل نیز مورد نیاز است:

ـ فایل ISO یا فایل نصبی Windows 8, 8.1 یا ۱۰ که به‌صورت CD قابل دسترس است. با داشتن فایل ISO دیگر نیازی به لایسنس نسخه Enterprise ندارید، مگر برای Windows 10. در رابطه با Windows 10 می‌توانید فایل ISO را از سایت مایکروسافت دانلود کنید.

 

 نرم‌افزار Rufus، یکی از ابزارهایی است که USB را تبدیل به یک bootable USB کرده

با امکان استفاده از دستورات سیستم‌عاملی را در USB فراهم می‌کند (به هیچ‌وجه کار سختی نیست).

ـ نرم‌افزار GImageX امکان قرار دادن فایل‌های نصبی ویندوز را روی USB فراهم می‌کند. اگر از USB های مخصوص ویندوز پرتابل استفاده می‌کنید، نیازی به این نرم‌افزار ندارید.

مراحل نصب Windows To Go

ابتدا USB را به سیستم وصل کرده و آن را bootable کنید. با این کار بعد از Restart کردن کامپیوتر، می‌توانید USB را به عنوان یکی از گزینه‌های بوت برای بالا آمدن، مورد استفاده قرار دهید. برای  کردن USB، یا از برنامه Rufus استفاده کنید یا از طریق نوشتن دستورات، که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم.

دستورالعمل‌های خطی برای ایجاد Bootable USB

با اینکه Rufus می‌تواند USB شما را Bootable کند، اما در بعضی موارد این عمل با موفقیت انجام نمی‌شود. به همین خاطر می‌توانید از نوشتن دستورات خطی استفاده کنید.

1

طبق دستورات زیر عمل کنید:

۱. دستور diskpart را وارد کنید.

۲. دستور list disk را وارد کنید.

۳. شماره دیسک مربوط به USB خود را مشخص کنید. معمولاً شماره دیسک USB، با ظرفیت آن مشخص می‌شود که در اکثر موارد ظرفیت  به صورت ۱۴ GB نمایش داده می‌شود.

۴. پس از یافتن شماره دیسک خود، دستور «select disk x» را بنویسید. به جای x فقط شماره دیسک را بنویسید (به‌عنوان مثال، برای Disk 1 دستور select disk 1).

۵. دستور clean را وارد کنید تا حافظه دیسک شود.

۶. برای انجام پارتیشن‌بندی، دستور create part pri را وارد کنید.

۷. دستور select part 1 را وارد کنید، تا پارتیشن اول انتخاب شود.

۸. دستور active را وارد کنید تا پارتیشن انتخاب شده در حالت فعال قرار گیرد.

۹. دستور exit را وارد کنید.

2

اکنون USB شما باید bootable شده باشد. می‌توانید از طریق یک نرم‌افزار drive partition manager مانند AOMEI، bootable بودن آن را بررسی کنید؛ USB شما باید در وضعیت «Active» قرار گرفته باشد.

همچنین لازم است فرمت USB را در حالت NTFS قرار دهید. اکنون USB شما bootable شده و آماده نصب Windows To Go است.

Image گرفتن از فایل‌های نصبی ویندوز بر روی USB

برای قرار دادن ویندوز در یک درایو مناسب، فایل‌های ISO ویندوز خود را کپی کنید تا به فایل install.wim دسترسی داشته باشید.

برای کپی کردن فایل‌های ISO، روی فایل ISO نسخه ویندوزی که می‌خواهید در USB نصب کنید، کلیک سمت راست کرده و منو محتوا را باز کنید. این منو باید تنظیماتی داشته باشد که به شما اجازه انتقال فایل بر درایو را بدهد.

پس از انتقال فایل‌های  ویندوز شما به درایو، فایل GImageX را باز کنید. این برنامه در قابل یک پنجره گرافیکی برای کاربران، امکان تکمیل شدن نصب ویندوز را فراهم می‌کند.

قبل از کلیک بر روی گزینه Apply، با کلیک کردن Browse مربوط به قسمت source، وارد درایو USB شده و فایل install.wim را انتخاب کنید تا این آدرس در قسمت source ثبت گردد.

3

4

سپس بر روی Apply کلیک کرده تا فرایند Image گرفتن انجام شود. این عملیات ممکن است از ۴ ساعت و نیم تا ۵ ساعت به طول انجامد.

5

6

پس از اتمام کار، اکنون شما قادر هستید که در هر کامپیوتری که هستید، به جای استفاده از ویندوز اصلی آن، با Windows To Go خود کار کنید.

بالا آمدن Windows To Go از طریق USB

به یاد داشته باشید، که انجام مراحل بالا به این صورت نیست که USB را به کامپیوتر متصل کرده و انتظار داشته باشید که ویندوز شما بالا بیاید! پس از اتصال USB، قبل از هر چیز وارد تنظیمات BIOS شده، و در قسمت Boot، گزینه USB را برای Boot انتخاب کنید تا سیستم عامل برای بالا آمدن USB را انتخاب کند نه ویندوز اصلیِ خود کامپیوتر را.

پس از اینکه تنظیمات BIOS را به درستی انتخاب کرید، USB را به پورت کامپیوتر وصل نموده، سیستم را Restart کنید تا ویندوز شما بالا بیاید. اگر از USB های معمولی استفاده می‌کنید، بالا آمدن ویندوز ممکن است تا ۳۰ دقیقه به طول انجامد. اما USB های ویژه پرتابل تنها طی چند دقیقه بالا می‌آید.

اکنون ویندوز خود را در جیب خود حمل کنید. البته، روی آن ویندوز نیز باید تنظیمات دلخواه خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید