خدمات سخت افزاری, مقالات کامپیوتری

سرویس فن لپ تاپ

چطور گرم‌شدن بیش از حد لپ‌تاپ را تشخیص داده و آن را برطرف کنیم؟

photo_2016-06-25_19-42-49

یکی از مشکلات مشترک میان همه لپ‌تاپ‌های مدل‌پایین‌تر گرم‌شدن بیش از حد آنهاست، مسئله‌ای که اغلب مردم از نحوه برطرف کردن آن مطمئن نیستند. در این بخش، به شما کمک می‌کنیم تا به راحتی عوامل گرم شدن را تشخیص داده و عملکرد نوت‌بوک خود را در دمای پایین حفظ کنید.

گرم‌شدن بیش از حد کامپیوترها موجب بروز مشکلاتی می‌شوند؛ از ظاهر شدن صفحه نمایش آبی گرفته تا از دست رفتن اطلاعات و داده‌ها. ممکن است ندانید که این امر، ریشه تمام مشکلات شماست زیرا اگر دیر به آن پی‌ببرید، یک مادربورد سوخته در دست شما خواهد ماند. حال بیایید قدم به قدم با گرم‌شدن بیش از حد کامپیوترها مقابله کنیم. اگرچه رویکرد ما بر لپ‌تاپ است، اما اغلب مواردی که گفته خواهد شد، در کامپیوترها نیز صادق است.

یافتن منبع گرما

جریان هوا و انتقال حرارت

photo_2016-06-25_19-44-49

اولین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید گرمای کدام قسمت بیشتر است؟ اگر هوا جریان نداشته باشد، پس هیچ حرارتی نیز انتقال نمی‌یابد، پس به سراغ دریچه‌های هوا بروید. با وجود فشار زیاد روی فن، آیا هوای گرم از آنها خارج می‌شود یا فقط یک باد ملایم است؟

photo_2016-06-25_19-45-30

در اکثر موارد، انباشتگی گرد و غبار در دریچه و فن و کانال‌های خنک کننده، عامل اصلی محدود شدن جریان هوا می‌شود. بهترین کار تمیز کردن آنهاست. لپ‌تاپ خود را برگردانید و دریچه‌ها را چک کنید.

photo_2016-06-25_19-46-14

درب‌های فن را باز کنید تا بتوانید آن را بلند کرده، و با استفاده از یک قوطی هوای فشرده، همه جا را تمیز کنید.

photo_2016-06-25_19-47-16

photo_2016-06-25_19-47-29

اگر فن شما به طور منظم نمی‌چرخید، می‌توانید برچسب روی فن را بلند کرده، و چند قطره روغن روی محو اصلی فن بریزید تا چرخش، ریتم منظمی به خود بگیرد.

photo_2016-06-25_19-48-31 photo_2016-06-25_19-48-35

از کار افتادن باتری

مدل‌های مختلف باتری در بازار جهانی، و البته مکاتب مختلف فکری زیادی نیز درباره چگونگی طول عمر و ترمیم باتری‌ها وجود دارد. اما مسئله‌ای که همه این مکاتب در مورد آن اتفاق نظر دارند این است که باتری‌ها وسیله‌ای نیستند که ظرفیت ذخیره ۱۰۰% کامل یا صفر را داشته باشند. بسیاری از افرادی که لپ‌تاپی را خریداری می‌کنند، حتی هنگام استفاده از باتری نیز، کابل شارژ را به برق وصل می‌کنند. مطمئن باشید با این عمل، باید انتظار از بین رفتن باتری را داشته باشید؛ چراکه باتریِ کاملاً شارژ شده، مجدداً در حالت شارژ قرار گرفته است. باتری‌های غیراصل و نامناسب، نه‌تنها گرما را بیرون نمی‌دهند، بلکه خود تولیدکننده گرما هستند.

حتی اگر چهار سال از زمان خرید لپ‌تاپ شما گذشته باشد، می‌توانید به راحتی به‌طور آنلاین یک باتری دیگر را جایگزین کنید. تنها کافی است که مدل لپ‌تاپ خود را بدانید. اگر موفق به این کار نشدید، می‌توانید با خارج کردن باتری از لپ‌تاپ خود و استفاده از کابل برق، از آن به‌عنوان یک کامپیوتر خانگی استفاده کنید.

photo_2016-06-25_19-49-35

تداوم گرمای بیش از حد

اگر مطابق تصاویر بالا، پس از خارج کردن و بررسی باتری و دریچه‌های فن، هنوز هم حرارت را احساس کردید، در این صورت شما با مشکل تداوم گرما روبرو هستید. گاهی، گرد و غبار روی هارد دیسک نیز ممکن است موجب گرما و حتی از دست دادن اطلاعات شود. بعضی از لپ‌تاپ‌ها، حتی بدون پردازش برنامه‌ای سنگین روی CPU، عملکردشان همیشه با حرارت اجرا می‌شود. قبل از خواندن راه‌حل بعدی، سعی کنید قسمت‌هایی را که در تصاویر زیر می‌بینید، تمیز کنید.

photo_2016-06-25_19-50-30

زیر CPU و اطراف اسلت‌های RAM را گردگیری کنید تا گرد و غباری باقی نماند.

بالا آمدن ویندوز را سبک کنید.

اگر حرارت کامپیوتر شما مربوط به میزان اطلاعاتی است که CPU در حین پردازش با آنها سروکار دارد، پس بهتر است که این پردازش‌ها را مدیریت کنید. می‌توانید از طریق Windows Task Manager می‌توانید پردازش‌های فشرده‌تر را ببینید، سپس با استفاده از گزینه Autoruns، تمام پردازش‌های بالا آمدن ویندوز را مشاهده کرده و آنها را سبک کنید. حتی می‌توانید پردازش‌های بالا آمدن ویندوز را بر اساس ضرورت اولویت‌بندی کنید. بالا آمدن منظم نرم‌افزارها منجر به ایجاد تعادل در فرآیند پردازش خواهد شد.

همچنین با نصب و اجرای برنامه Process Explorer، می‌توانید فایل‌هایی که یک پردازش ایجاد می‌کند و میزان درصد استفاده از CPU را در طول پردازش، مشاهده کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا بدانید که چه پردازشی را باید حفظ یا حذف کنید. اما بیش از همه، برنامه CCleaner را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ برنامه‌ای که به کمک آن علاوه بر اینکه پاک کردن تاریخ و فایل‌های کَش، می‌توانید به سادگی و سریع برنامه‌های بالا آمدن ویندوز را مدیریت کنید. با این برنامه می‌توانید مقداری فضای خالی بیشتری در هارددیسک خود ایجاد کنید که این امر، بر عملکرد سیستم عامل شما بسیار موثر است.

اگر می‌خواهید دائماً میزان دمای سیستم خود را مشاهده کنید، می‌توانید از برنامه‌های متفاوتی از جمله Speccy استفاده کنید.

Untitled

تغییر رفتار

برخی از دارندگان لپ‌تاپ‌ها، هنگام استفاده از آن، خود را مقید به میز و صندلی نکرده و خیلی راحت‌تر عمل می‌کنند. عادت‌های چگونه استفاده کردن از لپ‌تاپ زیاد است؛ به‌عنوان مثال دراز کشیدن روی تخت، دقیقاً نقطه مقابل حالتی است که از کامپیوتر استفاده می‌کنیم. در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دریچه‌های فن به دلایلی غیرمنطقی و خنده‌آور در زیر لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند، به همین جهت قرار دادن آن روی تشک نرم تخت، یا فرش و… برای استفاده طولانی مدت اصلاً کار خوبی نیست. اگر بدانید که گرما و حرارت با چه سرعتی تولید می‌شود، شگفت‌زده خواهید شد! اگر استفاده از لپ‌تاپ‌ها در حالت‌های ذکر شده برای شما عادت شده است، پس باید نسبت به تهیه یک پایه برای لپتاپ خود اقدام کنید تا جریان هوا دائماً از دریچه‌ها عبور کند.

photo_2016-06-25_19-50-36

photo_2016-06-25_19-50-48

اگر پایه‌هایی که در تصاویر بالا آمده‌اند راه‌گشا نبود، باید از پایه‌های خنک‌کننده و فن‌دار استفاده کنید. نمونه این پایه‌ها را در تصاویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

five37

این فن‌ها مستقیماً دریچه‌های زیر لپ‌تاپ را خنک می‌کنند. برخی از این فن‌ها دارای ورودی‌های USB نیز هستند. اگر دریچه‌های شما در کنار لپ‌تاپ بود و باز گرمای زیادی را احساس می‌کنید، می‌بایست از پدهای حرارتیِ خنک‌کننده (یعنی بدون‌فن) استفاده کنید.

Untitled

این پدها بسیار نرم بوده و درون آنها از کریستال‌های خاصی پر شده است که گرما را از منبع تولید به سمت بیرون هدایت می‌کند. این پدها در سایزهای متفاوت موجود است. پدی که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید با اینکه ۹ اینچ است، اما کارایی فوق‌العاده‌ای دارد. اگرچه همیشه و همه‌جا نمی‌توان از این پدها استفاده کرد، اما در برطرف کردن مشکل گرمای بیش از حد لپ‌تاپ‌ها بسیار موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید