خدمات سخت افزاری, مقالات کامپیوتری

چگونه مادربورد سیستم را عوض کنیم؟

چگونه مادربورد سیستم را عوض کنیم؟

نحوه تعویض مادربرد

چگونه مادربورد سیستم را عوض کنیم؟

جابجا کردن و تعویض مادربورد کامپیوترها معمولاً وقت‌گیر و کمی طاقت‌فرساست؛ بخصوص اگر تا به حال این کار را انجام نداده باشید. در طول فرایند تعویض مادربرد ممکن است با موانع و مشکلاتی مواجه شوید. اما جای نگرانی نیست. زیرا تام‌نت در طول این مقاله در کنار شما خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد که به راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکلی بتوانید مادربورد کامپیوتر خود را تعویض کنید.

قطعات کامپیوتر اغلب دچار مشکل شده و از کار می‌افتند. یکی از این قطعات، مادربورد است که از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از مادربوردها به خاطر جرقه BIOS و یا خرد شدن منبع تغذیه از کار می‌افتند. اتفاقاتی از این قبیل همواره در حال رخ دادن هستند و ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مادربورد وارد کنند.

تعویض مادربرد یک عمل بسیار مهم است. پس قبل از انجام آن، حتماً حتماً و حتماً مطمئن شوید که مادربورد شما از کار افتاده است. هنگامی که از خرابی مادربورد اطمینان کافی حاصل شد، به سراغ فرایند تعویض آن می‌رویم. با تام‌نت همراه باشید.

new asus motherboard 2016

در مادربورد جدید، به دنبال چه چیزی باشیم؟

در زمینه تولید و فروش مادربورد، شرکت‌های بسیاری در حال فعالیت هستند، اما فقط دو شرکت اقدام به تولید و فروش CPU می‌کنند؛ Intel و AMD. CPU هسته مرکزی کامپیوتر شماست، پس در انتخاب مادربورد جدید، حتماً دقت کنید که با CPU کامپیوتر شما (Intel یا AMD) سازگاری داشته باشد.

در گام بعدی، حتماً باید دقت کنید که سوکت‌های محل جاگذاری CPU در مادربورد جدید، با CPU فعلی (یا جدید) نیز سازگاری داشته باشد. هر دو شرکت تولیدکننده CPU، سوکت‌های متفاوتی را برای تراشه‌های آنها تولید می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر یکی از APU های اخیر شرکت AMD را خریداری کرده‌اید، سوکت‌های مادربورد شما باید از نوع FM2+ باشد. با کمک گرفتن از سایت Google، نوع سوکت پردازنده خود را مشخص کرده و سپس مادربوردهای سازگار با آن را جستجو کنید.

ماردبرد -تعویض سی پی یو

اطمینان از سازگاری سوکت‌های مادربورد با CPU، یک نکته کلیدی است.

بسیار خب، اکنون که فهرستی از مادربوردهای سازگار با CPU را تهیه کرده‌اید، اندازه مادربورد نکته بعدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. شما باید نسبت به میزان حجم کیس خود، مادربوردی با اندازه مناسب را انتخاب کنید. مادربوردها در حالت کلی به سه نوع ATX، mATX و ITX تقسیم می‌شوند. بسیاری از کیس‌ها با مادربوردهای ATX سازگارند، اما برخی کیس‌ها نیز مادربوردهای کوچک‌تر یعنی mATX را در خود جای می‌دهند. و در نهایت مادربوردهای کوچک‌تر یعنی مدل ITX نیز برای برخی کیس‌ها مناسب هستند. پس با توجه به این نکات، باید فهرست مادربوردهای مورد نظر خود را محدودتر کنید. قدم بعدی انتخاب برند مادربورد است. همان‌طور که پیشتر ذکر شد، امروزه شرکت‌های گوناگونی اقدام به فروش و تولید مادربوردها دارند. این مادربوردها از لحاظ مصرف برق، پردازش و … تفاوت چندانی با هم ندارند. تنها تفاوت در قابلیت‌های I/O، رنگ و طرح و همچنین تعداد اسلات‌ها است.

تعویض مادربرد

انتخاب مادربورد با طرح و رنگ دلخواه و متناسب با کیس، امری سلیقه‌ای است، پس در این مورد تصمیم با شماست. اما در مورد تعداد سوکت‌های USB، شبکه و سایر موارد ضروری که باید مورد استفاده قرار گیرد، دقت کافی را به عمل آورید. همچنین در مورد تعداد اسلات‌ها نیز کاملاً آگاهانه تصمیم بگیرید تا در آینده برای انتخاب کارت‌های گرافیک و… به مشکلی بر نخورید. و سرانجام پس از تمام موارد ذکر شده، آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، قیمت مادربورد است.

چگونه مادربورد جدید را روی دستگاه نصب کنیم

بسیار خب، اکنون که مادربورد خود را خریدید، قبل از نصب آن، باید مادربورد قبلی را از روی کیس جدا کنید. ابتدا کامپیوتر را خاموش کرده، و تمام کابل‌های متصل شده به کیس را از آن جدا کنید. سپس درب بدنه کیس را از سمتی که به مادربورد دسترسی دارد، باز کنید. بعد از باز کردن درب کیس، بهتر است یک عکس از آن بیندازید، تا پس از جدا کردن سیم‌ها و قطعات، برای نصب آنها روی مادربورد جدید مشکلی نداشته باشید.

برای جدا کردن قطعات بهتر است از قطعات بزرگ، مانند کارت گرافیک و سپس کارت شبکه شروع کنید. سپس به سراغ کابل‌های SATA و کابل‌های هارد و … بروید.

در نهایت به سراغ کابل‌های منبع تغذیه یا همان power رفته، و تمام کابل‌ها را از مادربورد جدا کنید. در بسیاری از مادربوردها، در قسمت بالای آن و در برخی دیگر، در وسطِ سمت چپ مادربورد محل اتصال CPU قرار دارد. گیره اتصال آن را آزاد کنید.

6

حال پیچ‌گوشتی خود را برداشته و پیچ‌های بدنه مادربورد را باز کرده و در گوشه‌ای نگه دارید، زیرا برای بستن مادربورد جدید به آنها نیاز دارید. مادربورد قبلی را از بدنه کیس جدا کنید؛ مادربورد باید به راحتی از بدنه کیس جدا شود.

حال که مادربورد قدیمی را از کیس جدا کرده‌اید، CPU، فن CPU و RAM را از آن جدا کرده و بر روی مادربورد جدید نصب کنید. دقت کنید! برای نصب این قطعات روی مادربورد جدید، به هیچ‌عنوان فشار اضافه به قطعات وارد نکنید، زیرا ممکن است بر حسب تصادف به دست خودتان موجب شکسته شدن این قطعات ارزشمند شوید.!

مادربرد-مادربرد چیست

پس از انجام این مراحل، اکنون وقت آن است که مادربورد جدید را روی بدنه کیس نصب کنید. تنها کافی است هر آنچه که از مادربورد قبلی جدا کرده‌اید را دقیقاً در محل خود مجدداً نصب کنید. اگر قبل از جدا کردن قطعات از روی مادربورد قبلی، عکس گرفته باشید، اکنون آن عکس به کمک شما خواهد آمد.

new motherboard asus 2016

حال می‌توانید CPU، فن CPU و RAM را روی مادربورد جدید نصب کنید. قبل از بستن پیچ‌های مادربورد، پنل مربوط به خروجی‌های مادربورد را نیز که در پشت کیس قرار می‌گیرد مطابق تصویر زیر در جای خود نصب کنید.

new motherboards

نکته حائز اهمیت این است که هنگام بستن پیچ‌ها دقت داشته باشید که پیچ‌ها بدنه کیس را لمس نکنند، زیرا این امر موجب بروز خرابی‌هایی در مادربورد خواهد شد. در بسیاری از مادربوردها، محل‌های مخصوصی برای بستن پیچ تعبیه شده است.

کابل‌های پاور، SATA و پس از آن کارت گرافیک، شبکه و سایر قطعات خود را به مادربورد متصل کرده و یک بار به طور کلی همه چیز را مرور کنید و اطمینان حاصل کنید که همه موارد را به درستی نصب کرده‌اید. در نهایت، کابل‌هایی برق، کیبورد و… را به کیس وصل کرده و سیستم را روشن کنید.

تعویض مادبرد ایسوس

ممکن است کامپیوتر شما بارها restart شود؛ علت این امر است که مادربورد شما می‌خواهد با شرایط و محیط جدید سازگار شود. پس از چند دقیقه همه چیز باید به حالت عادی بازگردد. اگر پس از چند بار restart شدن، در هنگام بالا آمدن ویندوز با پیغام و مشکلی برخوردید که به مادربورد جدید مربوط می‌شود، با گارانتی آن تماس بگیرید تا برای حل مشکل از آنها کمک بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید